BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sobczak Elżbieta
Title
Metody wielowymiarowej analizy porównawczej w kwantyfikacji konkurencyjności regionów
Methods of Multimensional Comparative Analysis in Quantification of Competitiveness of Regions
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Zarządzanie i Marketing (17), 2001, nr 885, s. 19-33, bibliogr. 12 poz.
Issue title
Aspekty makro- i mikroekonomiczne
Keyword
Mierniki wzrostu gospodarczego, Macierz BCG (Boston Consulting Group), Rozwój regionalny, Konkurencyjność regionów, Produkt krajowy brutto (PKB), Strategia konkurencji, Miara agregatowa
Economic growth indicators, Growth-Share Matrix, Regional development, Regions competitiveness, Gross domestic product (GDP), Competition strategy, Aggregate measure
Note
summ.
Abstract
Zachowania konkurencyjne przenoszone są z poziomu przedsiębiorstw lub gospodarki na poziom regionalny. Autorka próbuje ocenić konkurencyjność regionów wykorzystując podstawy technik analizy konkurencyjności przedsiębiorstw. Należą do nich: macierz rozwoju i udziału oraz macierz pozycji firmy i atrakcyjności sektora. Zdaniem autorki należy jeszcze określić odpowiedni system wagi przypisywanych cechom diagnostycznym służącym do identyfikacji poziomu rozwoju regionalnego, pozycji konkurencyjnej regionu oraz atrakcyjności kierunku rozwoju.

The paper contains some proposals to apply methods of multidimensional comparative analysis to measurement of competitiveness of regions. The aggregate measure is constructed and used to study the scale and the directions of changes of competitivieness of regions. The work is mainly of methodological character. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Chesnais F.: Technical Co-operation Agreements between Firms. "STI-Review" 1988 no 4.
  2. Grzegorczyk W.: Marketing na rynkach zagranicznych. Warszawa: Biblioteka Menedżera i Bankowca 1998.
  3. Klasik A.: Analiza konkurencyjności i strategie konkurencyjne miast. W: Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej. Red, R. Broszkiewicz. "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" 821. Wrocław: AE 1999.
  4. Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski - uwarunkowania i perspektywy. Studia nad konkurencyjnością. Warszawa: IRiSS. Warszawa 1995.
  5. Penc-Pietrzak I.: Strategie biznesu i marketingu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu 1998.
  6. Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE 1998.
  7. Sikorski A.: Pojęcie i rodzaje konkurencyjności i nadkonkurencyjności. W: Ekonomiczne i społeczne problemy ochrony środowiska. Kraków: Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych 1993.
  8. Strahl D.: Modele zarządzania bankiem (model triada). Wrocław: AE 1996.
  9. Strahl D.: Statystyczna miara konkurencyjności regionów. W: Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania. Red. K. Jajuga, M. Walesiak. "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" 817. Wrocław: AE 1999.
  10. Strategie marketingowe. Red. R. Krupski. Wrocław: Wydawnictwo "Leopoldinum" 1998.
  11. Taksonomia struktur w badaniach regionalnych. Red. D. Strahl. Wrocław: AE 1998.
  12. The World Competitiveness Report 1994. Lousanne: World Economic Forum 1994.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1426-8604
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu