BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Głuszek Ewa
Tytuł
Problemy oceny kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
An Estimation Problems of Intellectual Capital of a Company
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2001, nr 916, t. 1, s. 155-164, bibliogr. 22 poz.
Tytuł własny numeru
Zmiana warunkiem sukcesu : transformacja przedsiębiorstw - problemy, metody, efekty
Słowa kluczowe
Wartości niematerialne, Wartość przedsiębiorstwa, Materiały konferencyjne, Kapitał intelektualny, Studium przypadku, Przegląd literatury
Intangible asset, Enterprise value, Conference materials, Intellectual capital, Case study, Literature review
Uwagi
summ.
Abstrakt
Ostatnimi laty obserwuje się w gospodarce gwałtowny wzrost znaczenia zasobów niematerialnych, które stają się podstawą funkcjonowania całych branż usługowych. Rodzi to konieczność opracowania narzędzi umożliwiających zarządzanie tą kategorią zasobów, przede wszystkim zaś metody oceny ich jakości i dynamiki zmian. Artykuł przedstawia jedną z popularniejszych metod, stosowanych w przedsiębiorstwach zachodnioeuropejskich, opartą na wskaźnikach niefinansowych oraz związane z nią ograniczenia. (abstrakt oryginalny)

In new economy the most important and sustainable sources of competitive advantage have become knowledge, relationships with customers and others intagible assets. However, these factors do not appear in the company's reporting system. The article presents a concept to visualise the intagible side of the company and some problems connected with his application. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Altkorn J., (1999): Strategia marki, PWE, Warszawa.
  2. Camerer C., Vepsalainen A., (1988): The Economic Efficiency of Corporate Culture, Strategic Management Journal, Vol.9.
  3. Dyer J.H., Singh H., (1998): The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage, Academy of Management Review, Vol.23, No.4.
  4. Edvinsson L., (1997): Developing intellectual capital at Skandia, Long Range Planning, Vol. 30, No. 3.
  5. Edvinsson L., Malone M., (2001): Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.
  6. Fombrun Ch.J., (1996): Reputation. Realizing Value from the Corporate Image, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  7. Gulati R., Nohria N., Zaheer A., (2000): Strategic Networks, Strategic Management Journal, Vol.21.
  8. Hall R., (1992): The Strategie Analysis of Intangible Resources, Strategie Management Journal, Vol.13.
  9. McEvily B., Zaheer A., (1999): Bridging Ties: a Source of Form Heterogeneity in Competitive Capabilities, Strategic Management Journal, Vol.20.
  10. Nahapiet J., Ghoshal S., (1998): Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review, Vol.23, No.2.
  11. Nelson R., Winter S., (1982): An evolutionary theory of economic change, Belknap Press, Cambridge, MA.
  12. Rivette K.G., Kline D., (2000): Discovering New Value in Intellectual Property, Harvard Business Review, January- February.
  13. Ross G., Ross J., (1997): Measuring your Company's Intellectual Performance, Long Range Planning, Vol.30.
  14. Ross J., Roos G., Dragonetti N.C., Edvinsson L., (1997): Intellectual Capital Navigating the Neiv Business Landscape, MacMillan Business, London.
  15. Sathe V. (1999): Jak rozszyfrować i zmienić kulturę organizacji, [w:] Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotler J., Projektowanie organizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  16. Spender J.C., (1996): Making Knowledge the Basis of a Dynamic Theory of the Firm, Strategic Management Journal, Vol.17 (Winter Special Issue).
  17. Steinmann H., Schreyögg, (1995): Zarządzanie. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  18. Sveiby K.E., (1997): The New Organizational Wealth, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco.
  19. Torres A., (1999): Unlocking the value of intellectual assets, The McKinsey Quarterly No. 4
  20. Weigelt K., Camerer C., (1988): Reputation and Corporate Strategy: A review of Recent Theory and Applications, Strategic Management Journal, Vol. 9.
  21. Wiig K.M., (1997): Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management, Long Range Planning, Vol.30.
  22. Winter S.G., (1987): Knowledge and Competence as Strategic Assets, [w:] Teece D.J., The Competitive Challenge, Ballinger Publishing, Cambridge, MA.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu