BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pietrzak Joanna
Tytuł
Kierunki rozwoju usług private banking w Polsce
The directions of the development of private banking in Poland
Źródło
Bank i Kredyt, 2006, nr 3, s. 23-29
Słowa kluczowe
Usługi bankowe, Bankowość prywatna, Rynek usług
Banking services, Private banking, Services market
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Europa Środkowo-Wschodnia, Europa Zachodnia, Polska
Central and Eastern Europe, Western Europe, Poland
Abstrakt
W artykule zwrócono uwagę na rosnącą popularność usług bankowości prywatnej. Omówiono takie zagadnienia jak: europejski rynek usług private banking, kryteria zamożności w Europie Środkowej i Wschodniej, proces tworzenia bogactwa w Polsce. Dokonano charakterystyki segmentu osób zamożnych w Polsce. Przybliżono usługi i przyszłość bankowości prywatnej w Polsce.

Private banking - the personalized banking services rendered to wealthy clients have become more and more popular during the last 15 years. Since the margins in this type of operations are very high, private banks in Europe have begun to concentrate their attention not only on typical High Net Worth Individuals (people with USD 1 million of investable assets) but also on mass affluent segment grouping people with lower assets but significant growth potential. Eastern Europe has only recently become a point of interest for private banks. Poland is one of the most attractive countries in the region, representing 70% of all private financial assets accumulated in the CEE. The process of wealth creation and wealth accumulation in CEE has gone different way than it was the case in the West. That is the reason why the common measures of affluence adopted in Western Europe are not practical in most countries of Central and Eastern Europe. The segmentation based on regular monthly income is used in Poland. It allows to identify a mass affluent segment of approximately 400-500 individuals - a broad demographic base for potential private banking services. Private banking in Poland has appeared only 13 years ago and will develop in two possible directions: 1. High-standard private banking, represented by the most prominent banks with foreign capital (Citigold Wealth Management, Millennium Prestige, etc.); 2. Simple-standard private banking provided by special departments of most retail banks in Poland.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Capgemini, Merrill Lynch, Word Wealth Report 2005.
  2. F. Di Maggio, P. Romanowski, C. Walter: Eastern European banking matures. "Thn McKinsey Quarterly" nr 2/2003.
  3. J. Egan: Snob banking. "Forbes Magazine", 1.08.2001.
  4. B. Kenety: Who wants to be a millionaire. Radio Prague - print version, www.radio/eu/article 17.06.2004.
  5. M. Pokojska: Private czy personal? "Gazeta Bankowa" nr 9 z 03.03.2003 r.
  6. Wealth bandwagon starts to roll in Russia. "Private Banker International", September, 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5520
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu