BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuczewska Lidia
Tytuł
Usługi biznesowe w Unii Europejskiej
Business Services in the European Union
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2006, nr 4-5, s. 67-73
Słowa kluczowe
Usługi biznesowe, Outsourcing, Technologia informacyjna, Zatrudnienie
Business services, Outsourcing, Information Technology (IT), Employment
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Autorka dzieli czynniki stymulujące rozwój usług biznesowych na dwie grupy. Pierwsza sprowadza się do ogólnych prawidłowości związanych ze zmianami struktury współczesnych gospodarek na korzyść sektora usług. W przypadku usług biznesowych u podstaw dokonujących się zmian leży rosnąca powszechność korzystania przez przedsiębiorstwa (głównie przemysłowe) ze świadczeń usługodawców zewnętrznych, zwłaszcza w realizacji różnorodnych procesów pomocniczo-obsługowych. Korzystanie z outsourcingu pozwala często na oszczędność kosztów, przynosi więc wymierne korzyści. Co więcej można je osiągnąć stosunkowo szybko i w prosty sposób. Drugą grupę przyczyn upatruje we wzroście komplikacji procesów gospodarczych, niesłychanym tempie postępu technicznego, a przede wszystkim technik i technologii komputerowych oraz informacyjnych, w przyspieszonym procesie tworzenia i wdrażania innowacji technicznych, rosnącej konkurencji, zwłaszcza ze strony firm globalnych. Coraz ostrzejsza konkurencja wywiera na przedsiębiorstwach stałą presję do podnoszenia jakości produktów i obniżania kosztów wytwarzania. Korzystanie z usług biznesowych pozwala na osiągnięcie obu tych celów.

In her article, the author presents the level and structure of business services in the EU--15 countries in the last decade of the 20th century and in the first years of the 21st century. There is presented importance thereof for the EU economy pointing out to the shares in employment and gross value added. There is shown the correlation between the size of those shares and the level of economic development of individual EU countries. There is also compared a quantitative structure of business services in the former European Union and that in the countries being candidates to this organization, with a particular consideration given to Poland.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Business-related Services: A Key Driver of European Competitiveness. An Enhanced Analysis, European Commission, December 2004.
  2. The Contribution of Business Services to Industrial Performance. A Common Policy Framework, Brussels 1998 COM (1998) 534 final.
  3. Employment in Europe 2001 - Recent Trends and Prospects, European Commission, Directorate General for Employment and Social Affairs, Office Publications of the European Communities, Luxembourg 2001.
  4. A. Karpiński, Przemiany strukturalne w gospodarce Unii Europejskiej i Polski a wnioski na przyszłość, "Polska 2000 Plus" 2004, nr 2, s. 67.
  5. A. Masłowski, Usługi biznesowe w gospodarkach krajów Unii Europejskiej, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 1.
  6. "National Account of OECD Countries" 2004, Vol. 2.
  7. Panorama of the European Union, European Business. Facts and Figures, Part 6: Business Services. Data 1991-2001, European Communities, Luxembourg 2003, s. 377.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu