BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Muszyński Jerzy
Tytuł
Marketingowe prawo wyborcze
Representation of the People Act Marketing
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, 2002, z. 11, s. 39-52
Słowa kluczowe
Prawo wyborcze, Partie polityczne, System wyborczy, Marketing polityczny
Election law, Political parties, Voting system, Political marketing
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono marketing polityczny stosowany na rynku politycznym. Rynek ten jest tworzony i funkcjonuje w oparciu o normy prawa wyborczego. Kampanie wyborcze, jako główna arena rynku politycznego, wymagały dopracowania wielu mechanizmów i procedur wyborczych - z jednej strony, zaś z drugiej - prawidłowe funkcjonowanie tego rynku implikowało większą elastyczność dla jego uczestników.

"Representation of the People Act Marketing" is the first in Poland publication presenting new Representation of the People Act, enacted in April 2001 in regard to Parliamentary (Sejm and Senat) election. The author presents new legal regulations amending the existing provisions and procedures. The following amendments are decisive for political marketing: -removing national electoral register; -imposing limits of mandates in constituencies; -defining tasks of political parties electoral committees; - new rules of financing political parties election campaigns and limits on their financing sources; -limits on subsidy amounts for political parties participating in elections; -tightening criteria of political parties information and financial reports; -specifying political parties use of public and private mass media: radio and TV. The discussed amendments to the Representation of the People Act in Poland foster spread an regulation of marketing mechanisms and political market procedures, including the market transactions: buying and selling political goods. The author is of the opinion that political market in Poland is being resulting from stabilisation of democratic political relations and political pluralism. Although it is a specific market, as it functions aided by the state organs and finances, still, it is characterised by typically economic mechanisms, procedures and rules. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1427-3500
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu