BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Golinowska Stanisława
Tytuł
Polityka społeczna samorządów terytorialnych. Warunki większej efektywności
Conditions for increasing effectiveness of local self-governments social policies
Źródło
Polityka Społeczna, 2006, nr 4, s. 1-9, bibliogr. 20 poz.
Słowa kluczowe
Samorząd terytorialny, Decentralizacja, Polityka społeczna, Kompetencje
Local government, Decentralization, Social policy, Competences
Abstrakt
Artykuł przybliża politykę społeczną samorządów terytorialnych. Według autorki ocena przebiegu polskiej reformy decentralizacyjnej wymaga osądu dwóch jej perspektyw: rozwoju procesów polityczno-społecznych oraz efektywności realizacji polityki społecznej. Taka analiza jest wyrazem troski o jakość państwa i rządzenia w nim. Także proces decentralizacji wymaga ewaluacji. Z jednej strony z punktu widzenia skuteczności realizacji zakładanych funkcji, a z drugiej – efektywności społecznej i kosztowej wykonywania powierzonych do realizacji zadań publicznych, a wśród nich – zadań społecznych. We wnioskach autorka stwierdza, że prowadzenie zdecentralizowanej polityki społecznej napotyka zarówno klasyczne trudności, jak i specyficzne, wynikające z fazy rozwoju kraju i przebiegu procesu transformacji ku gospodarce rynkowej. Problemem jest brak zdefiniowanych zasad polityki społecznej, jej koncepcji i zasadniczych kierunków, a także brak instrumentów. Na zakończenie rozważań zamieszczone są rekomendacje.

Decentralisation, encompassing also deconcentration and devolution, is an important factor influencing social policy. Social policy institutions since 1999 carry out their activities at different levels of the territorial governments and social sectors have different placement structure at the territorial self-governments. Moreover Poland – as the member of the European Union - has now one additional level of social policy – European one. At that level Poland carries out several European social strategies within the framework of the OMC (open method of coordination). Out comes of the new institutional situation are not yet well known. At the same time, one could observe difficulties in the process of coordination from the common interest point of view as well as from the long – term perspective. Proper assessment of efficiency and adequacy of decentralised activities in social policy, improvement of management and better state level governance require development of information base and analytical capabilities at all levels, increase in skills and knowledge of administration staff and greater consistency in rules defining who is responsible for particular areas and tasks at every level of territorial self- government.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bailey S.J. (1999), Local Government Economics. Principles and Practice, Macmillan Press Limited, London, New York, Tokyo.
  2. Bochel C., Bochel H.M. (2004), The UK Social Policy Process, Palgrave Macmillan, Hampshire and New York.
  3. Boni M. (2003), Decentralization: what difference does it make?, A paper for a conference on "Decentralization of employment policies and new forms of governance: tackling the challenge of accountability", OECD and MGPiPS, Warsaw.
  4. CBOS (2004), Społeczeństwo obywatelskie 1998-2004, "Opinie i Diagnozy" nr 1, Warszawa.
  5. Firlit-Fesnak G. (2001), Regionalne aspekty reform społecznych, IPS UW, Warszawa.
  6. Frączkiewicz-Wronka A. (2002), Samorządowa polityka społeczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa.
  7. Golinowska S. (2003), Decentralizacja - inny wymiar polityki społecznej, w: L. Dziewięcka-Bokun, K. Zamorska (wybór), Polityka społeczna. Teksty źródłowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  8. Gorzelak G., Jałowiecki B. (2001), Strategie rozwoju regionalnego województw: próba oceny, "Studia Regionalne i Lokalne" nr 15.
  9. Hommes R. (1995), Conflicts and Dilemmas of Decentralization, The World Bank, Washington D.C.
  10. Izdebski H. (2002), Prawne problemy kreowania i koordynowania polityki społecznej jednostek samorządu terytorialnego, ekspertyza dla potrzeb MGPiPS, Warszawa.
  11. Olsson S.E. (1993), Social Policy and Welfare State in Sweden, Arkiv Foerlag, Lund.
  12. Ostrom E. (1990), Governing the Commons. The Evolution of Institutions f or Collective Action, Cambridge University Press, New York.
  13. Peterson G.E. (1994), Decentralization Experience in Latin America: An Overview of Lessons and Issues, LACTD Dissemination Note, The World Bank, Washington D.C.
  14. Putnam R.D. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Znak & Fundacja im. Batorego, Kraków, Warszawa.
  15. Putnam R.D. (2000), Bowling Alone. The Collapse and Revival of American Community, Simon and Schuster, New York.
  16. Regulski J. (2000), Samorząd III Rzeczypospolitej. Koncepcje i realizacja, PWN, Warszawa.
  17. Rysz-Kowalczyk B. (2001), Reformy społeczne z perspektywy zróżnicowania przestrzennego, w: Regionalne aspekty reform społecznych, IPS UW, Warszawa.
  18. Surówka K. (2004), Rola samorządu terytorialnego w finansowaniu opieki zdrowotnej w dobie kryzysu opieki zdrowotnej w Polsce, w: Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia, "Zdrowie Publiczne i Zarządzanie", t. II, nr 1, Kraków.
  19. Surażska W. (2005), W cieniu Warszawy, "Rzeczpospolita" z dnia 8.02.2005 r.
  20. Wojciechowski E. (1997), Samorząd terytorialny w warunkach gospodarki rynkowej, PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu