BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czarnecki Maciej
Tytuł
Orientacja na wzrost wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2002, nr 951, s. 83-92
Tytuł własny numeru
Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wartość przedsiębiorstwa, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
Enterprise management, Enterprise value, Enterprises financial management, Value Based Management (VBM)
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule skoncentrowano rozważania wokół pytania o relacje i wkład koncepcji zarządzania przez wartość do zarządzania przedsiębiorstwem. Sprowadzono je do pięciu istotnych zagadnień. Są to: - uwzględnienie kosztu kapitału własnego w decyzjach oraz sprawozdawczości finansowej, - stworzenie nadrzędnego w stosunku do dotychczas najczęściej używanych wskaźników finansowych, wskaźnika kreacji wartości dla właścicieli, - nacisk na konieczność korekt tradycyjnego systemu rachunkowości, - stworzenie nowatorskiego, wysoce motywacyjnego planu premii dla pracowników, - zwrócenie uwagi, iż w nowoczesnej gospodarce aktywa niematerialne odgrywają coraz większą rolę dla przedsiębiorstwa, kosztem aktywów materialnych.

VBM as a new trend, mainly in strategic management and corporate finance management fields, has become a frequent topic of discussions in academic environment, as well as among increasing numbers of managers and consultants. It impacts not only areas mentioned above, but all areas of companies' lives, including marketing, selling, motivation, goods storage and many others. First examples of implemented VBM systems could be observed in middle 90's in the United States of America. There were some of the most known corporations world wide, like Coca-Cola, Walt Disney, Elli Lilly, Best Buy, Herman Miller, Whirpool, Sony, Siemens and others among the pioneers. In the author's opinion, there are five main topics that the VBM draws special attention to: - stock capital is expensive and managers should consider it when making decisions, - creating a superior, comparing with other financial ratios, value creation ratio, - correcting the data from traditional accounting system for management purposes, - creating a new motivation system, based on value creation ratio, - non material assets are becoming more and more important in the modern economy. Due to A. Rappaport, one of the pioneers of the VBM idea, there is a big chance that in the couple of years it will became a standard in a modern management. (original abstract]
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Michalski M.: Zarządzanie przez wartość: firma z perspektywy interesów właścicielskich. WIG - Press, Warszawa 2001, s.16.
  2. Rappaport A.: Wartość dla akcjonariuszy - poradnik menadżera i inwestora. WIG - Press, Warszawa 1999, s. l.
  3. Ehrbar A.: EVA - strategia tworzenia wartości przedsiębiorstwa, WIG - Press, Warszawa 2000, s. IX.
  4. Copeland T., Koller T., Murrin J.: Wycena: mierzenie I kształtowanie wartości firm. WIG - Press, Warszawa 1997, s. 4.
  5. Dudycz T.: Finansowe narzędzia zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001, s. 182.
  6. Boulton R.E.S., Libert B.D., Samek S.M.: Odczytując kod wartości, WIG - Press, Warszawa 2001, s. 11.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu