BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalczuk Iwona
Tytuł
Zmiany i nowe trendy w sferze konsumpcji żywności
Changes and New Trends in Food Consumption
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, T. 7, z. 8, s. 121-127, tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Model żywienia, Odżywianie się Polaków, Preferencje konsumenta, Konsumpcja żywności
Feeding model, Eating habits of Polish people, Consumer preferences, Food consumption
Uwagi
summ.
Abstrakt
Konsumpcja, to akt lub proces zaspokajania potrzeb w efekcie wykorzystania przedmiotów konsumpcji. Dotyczyć może ona dóbr żywnościowych i nieżywnościowych, a także usług. Zachowania konsumpcyjne warunkowane są splotem czynników oddziałujących z różną siłą. Konsekwencją przemian transformacyjnych i otwarcia Polski na świat jest pojawienie się nowych trendów w sferze konsumpcji. Rozwój środków masowej komunikacji i upowszechnianie przez nie określonych sposobów zachowań, wzrost ruchliwości demograficznej i społecznej związanej z rozwojem turystyki, migracjami, a także globalizacja produkcji i handlu sprawiają, iż różnice międzykulturowe stopniowo ulegają zatarciu, zaś struktura konsumpcji unifikuje się. Autorka zwróciła uwagę na zmiany w konsumpcji żywności w Polsce w latach 1990-2003, a także na nowe trendy w konsumpcji żywności, będące konsekwencją przemian kulturowych, politycznych i ekonomicznych.

Consumption is define as an act or process of fulfilling the needs as an effect of use consumption objects. It can concern food and nonfood products, as well as services. Consumptive behaviors depend on various factors. New trends in consumption appeared as a consequences of transition changes and Poland out-right for the world. Mass communication means development and diffusion by them certain ways of behavior, increase of demographical ma social mobility connected with tourism development, migrations, production and trade globalization cause that cross-cultural differences gradually undergo a disappearance and consumption structure drive at unification. In this paper changes in food consumption in years 1990-2003 are presented, as well as new trends in food consumption in Poland, which are caused by cultural, political and economical changes. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bartosik-Purgat M. 2003: Wpływ czynników kulturowych na program marketingowy na rynkach zagranicznych - wyniki badań w branży spożywczej. [W:] Regionalizacja i globalizacja w gospodarce światowej. Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 976,45.
  2. Boczar K., Kossut Z. 1883: Ekonomika handlu. PWE, Warszawa, 154-163.
  3. Bywalec C., Rudnicki L. 1999: Podstawy ekonomiki konsumpcji. Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 9.
  4. Bywalec C., Rudnicki L. 2002: Konsumpcja. PWE, Warszawa, 54-92.
  5. Dauget P. 1995: Produit bio: Un clientuelle clients. Natur et Progers, No 144/145, 35-38.
  6. Duliniec E. 1994: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN, Warszawa, 67.
  7. Gajewski S. 1994: Zachowanie konsumenta a współczesny marketing. Wyd. UŁ, Łódź, 111-127.
  8. Jarco M. 2000: Globalna lokalność. Wprost, 16/2000, 62.
  9. Karcz K. 1999:Etnocentryzm polskich konsumentów - bariera czy szansa w procesie integracji gospodarczej? [W:] Polskie gospodarstwa domowe w perspektywie integracji z Unią Europejską. SGGW, Warszawa, 110-121.
  10. Kos C. 1965: Wpływ dochodów na spożycie artykułów żywnościowych. PWE, Warszawa, 5-23.
  11. Kowrygo B. 2000: Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce. SGGW, Warszawa, 40.
  12. Kramer J. 1997:Konsumpcja w gospodarce rynkowej. PWE, Warszawa, 9-12.
  13. Kramer T. 1983: Marketing. Akademia Ekonomiczna, Katowice, 79.
  14. Małysa-Kaleta A. 2002: Konsumpcja w kształtowaniu jakości życia Polaków. [W:] Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych. PWE, Warszawa, 34.
  15. Małysa-Kaleta A. 2004: Konsument i konsumpcja w obliczu nowych wyzwań. [W:] Wybrane problemy nauki o żywieniu człowieka u progu XXI wieku. SGGW, Warszawa, 333.
  16. Mazurek-Łopacińska K. 2003: Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. PWE, Warszawa, 44.
  17. Mynarski S. 1990: Analiza rynku. Akademia Ekonomiczna, Kraków, 25.
  18. Rejman K., Kowrygo B. 2002: Development trends in food processing and consumption in Poland. [W:] Future challenges for the Polish food sector and nutrition. SGGW, Warszawa, 12.
  19. Wiszniewski E. 1983: Ekonomika konsumpcji. PWN, Warszawa, 67.
  20. Żakowska-Biemans S. 2000: Żywność ekologiczna w zachowaniach konsumentów Polskich i krajów Unii Europejskiej. [W:] Konsument żywności i jego zachowania rynkowe. SGGW, Warszawa, 503-509.
  21. Żelazna K. 2000: Zarządzenie zasobami wiejskich gospodarstw domowych. Wyd. SGGW, Warszawa, 102-108.
  22. Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. 2002: Ekonomika Konsumpcji. SGGW, Warszawa, al9, b48-50.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu