BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mikułowski Pomorski Jerzy (Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Od mówcy do rozmówcy. Perswazja czy spotkanie? Rewizja klasycznych modeli komunikacji
From Orator to Interlocutor. Persuasion or Meeting?
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2005, nr 698, s. 5-24
Słowa kluczowe
Komunikowanie społeczne, Komunikowanie skuteczne, Teoria komunikowania
Social communication, Effective communication, Theory of communication
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono ewolucję modeli komunikowania począwszy od lat 30-tych 20 wieku. Omówiono zmiany zachodzące w komunikowaniu.

In this article, theoretical models are used to analyse communication. Two of these basic models were authored by H. D. Lasswell and R. Jakobson. Later models of communication have revealed how science has variously dealt with the essence of particular elements of the basic models. A serious challenge to theoretical thought was posed by the Palo Alto Group's findings, which argued that communicating should be analysed as a case of soft communication that departs from persuasion and restores the vision of partnership in communication. The author reveals the changes taking place in models of communicating, with consideration given to the roles of the particular components of the communication process: sender, recipient, message, contact, code and effect. Communication is presented as human partnership with a cognitive function. These findings are of significance for a new perspective on the social function of journalism. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. G.W. Allport, Judging Personality from Voice, "Journal of Social Psychology" 1935, vol. 5. s. 37-55.
  2. R.A. Bauer, The Obstinate Audience, "American Psychologist" 1964, nr 19, s. 319-328.
  3. O.K. Berlo, The Process of Communication, Holt, Rinehardt, Winston, New York 1965.
  4. P. Bourdieu, The Field of Cultural Production, Polity Press, Cambridge 1993, s. 31.
  5. A. Fuat Firat, Consumer Culture or Culture Consumed? [w:] Marketing in a Multicultural World, red. J.A. Costa, G.J. Bamossy, Sage, London 1995.
  6. E. Goffman, Presentation of Self in the Everyday Life, Anchor, New York 1959.
  7. E.T. Hall, Poza kulturą, PWN, Warszawa 1984.
  8. E.L. Hartley, E.R. Hartley, The Importance and Nature of Communication [w:] Mass Media and Communication, red. C.S. Steinberg, New York 1972.
  9. G. Hofstede, Cultures and Organizations, Harper Collins, London 1994.
  10. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 2, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1976.
  11. “Journal of Communication” 1978, vol. 28, nr 4.
  12. M. Kafel, Prasoznawstwo, PWN, Warszawa 1969.
  13. E. Katz, P.P. Lazarsfeld, Personal Influence, The Free Press, Glencoe 1957.
  14. R. Keesing, Theories of Culture, "Annual Review of Anthropology" 1974, nr 3, s. 73-97.
  15. H.D. Lasswell, The Structure and Functions of Communication in Society [w:] The Communication of Ideas, red. L. Byrson, New York 1948.
  16. A. Mattelart, The Information society. An Introduction, Sage, London 2003.
  17. J.M. McLoed, S.H. Chaffee, Interpersonal Approaches to Communication Research, "American Behavioral Scientists" 1973, vol. 16, nr4, March-April, s. 469-499.
  18. J. Mikułowski Pomorski, Wobec ekspansji mediów wizualnych, "Zeszyty Prasoznawcze" 1988, nr 4, s. 91-92.
  19. J. Monaco, How to Read a Film. The Art, Technology, Language, History, and Theory of Film and Media, Oxford University Press, New York 1981, s. 121-122.
  20. E. Morin, Les Stars, Seuil, Paris 1957.
  21. W. J. Ong, Interfaces of the World, Cornell University Press, Ithaca 1977.
  22. D. Riesman I in., The Lonely Crowd, New Heaven, London 1963.
  23. E.M. Rogers, D.L. Kincaid, Communication is Network and Convergence, “Intermedia” 1982, vol. 10, nr 1, s. 16.
  24. E.M. Rogers, F.F. Shoemaker, Communication of Innovations. Cross-cultural Approach, The Free Press, New York 1971.
  25. W. Stephenson, The Play Theory of Mass Communication, University of Chicago Press, Chicago-London 1967.
  26. P. Watzlawick, J.H. Beavin, D.D. Jackson, Pragmatics of Human Communication, Norton, New York 1967.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-7944
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu