- Autor
- Szromnik Andrzej
- Tytuł
- Uwarunkowania i prawidłowości przemian strukturalnych handlu hurtowego - próba uogólnienia i projekcji
- Źródło
- Handel Wewnętrzny, 2006, nr 6, s. 19-25
- Słowa kluczowe
- Handel hurtowy, Formy działalności gospodarczej, Rozwój handlu, Zmiany organizacyjne
Wholesale trade, Legal forms of economic activity, Trade development, Organisational change - Abstrakt
- Autor pisze, że stan ilościowy i strukturalny polskiego handlu hurtowego był efektem zmian systemu zarządzania całą gospodarką, a zwłaszcza rosnącej roli i pozycji sektora prywatnego, rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw. Do czynników bezpośrednio stymulujących procesy wymiany towarowej w całej gospodarce autor zalicza: uproszczenie procedur rejestracji działalności handlowo-usługowej, liberalizację przepisów importowo-celnych, ułatwienia finansowo-kredytowe przy zakupie środków transportowych i innych urządzeń technicznych, dużą liczbę wolnych obiektów handlowo-magazynowych, możliwych do zakupu lub dzierżawy, gwałtowny wzrost popytu konsumpcyjnego ludności, wzrost dochodów realnych ludności, niespotykany w przeszłości wzrost ilościowy sieci handlowo-usługowej i gastronomicznej w miastach i na wsi, napływ na rynek pracy wolnej siły roboczej jako efekt restrukturyzacji, prywatyzacji i demonopolizacji przemysłu, budownictwa i rolnictwa.
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- A. Chrostowski, Cykl życia organizacji, "Przegląd Organizacji" 1995, nr 5.
- W. R. Davison, A. D. Bates, S. J. Bass, The Retail Life Cycle, w: Retail Marketing Strategy, University of Brandford, Brandford 1977.
- T. Domański, Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa 2005.
- U. Kłosiewicz, Kanały dystrybucji artykułów żywnościowych w Polsce w ocenie ekspertów, "Przemysł spożywczy" 1999, nr 4.
- F. Misiąg, Handel w transformacyjnej gospodarce - aspekty makroekonomiczne, w: Rynek i konsumpcja. Raporty z badań 2001 r., pod red. F. Misiąga, IRWiK, Warszawa 2002.
- O. Ogenyi, Retail Marketing, Financial Times-Pitman Publishing, London 1999.
- B. Pokorska, E. Maleszyk, Koncentracja i integracja w handlu wewnętrznym, PWE, Warszawa 2002.
- J. Rakowski, Handel w Polsce w latach 1989-2000, PCHU SA, Warszawa 2001.
- Raport o stanie handlu wewnętrznego w 2004 r., Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa 2005.
- S. Tajer, Konsolidacja hurtu w opinii integratorów, "Handel Wewnętrzny" 1999, nr 3.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0438-5403
- Język
- pol