BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stańczyk-Hugiet Ewa
Tytuł
Eksploatacja i eksploracja wiedzy w organizacjach w świetle badań empirycznych
Źródło
Przegląd Organizacji, 2006, nr 12, s. 11-14, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Strategia przedsiębiorstwa, Zarządzanie wiedzą, Zasoby materialne, Wiedza
Corporation strategies, Knowledge management, Tangible assets, Knowledge
Abstrakt
Wyróżniono dwie strategie oddziaływania na zasoby wiedzy w organizacji. Pierwsza to orientacja na eksploatację posiadanych zasobów wiedzy oraz lewarowanie zasobów wiedzy szczególnie wartościowych do uzyskania celów strategicznych. Druga strategia oznacza orientację na eksplorację wiedzy, czyli odkrywanie lub uzyskiwanie wiedzy z zewnątrz. W artykule przedstawiono wyniki badań prowadzonych w latach 2004 i 2005 na temat: diagnozy sposobów i zakresu realizacji poszczególnych procesów związanych z wiedzą, identyfikacji ważności i oceny intensywności przebiegu procesów związanych z wiedzą między strukturą wewnętrzną i strukturą zewnętrzną, diagnozy postrzegania wpływu procesów związanych z wiedzą na realizację wybranych celów. Badania prowadzone były z wykorzystaniem ankiety i wywiadu kierowanego.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. . [1] CHAE B., BLOODGOOD J.M., (2006), The Paradoxes of Knowledge Management: An Eastern Philosophical Perspective, "Information and Organization", nr 16.
  2. GARVIN D., (1993), Building a Learning Organization, "Harvard Business Review", vol. 71, nr 4.
  3. HE Z., WONG P., (2004), Exploration vs. Exploitation: an Empirical Test of the Ambidexterity Hypothesis, "Organization Science", nr 15(4).
  4. KNOTT A., (2002), Exploration and Exploitation as Complements, [w:] GHOO C.W., BONTIS N., (red.), The Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge, University Press, Oxford.
  5. LEVITT B., MARCH J.G., (1988), Organizational Learning, "Annual Review of Sociology", nr 14.
  6. MICHNA A., (2005), Organizacja bipolarna - równoczesność strategii eksploatacyjnej i eksploracyjnej, [w:] B. GODZISZEWSKI, M. HAFFER, M. STANKIEWICZ, Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, Dom Organizatora, Toruń.
  7. O'REILLY C,, TUSHMAN M.L., (2004), The Ambidextrous Organization, "Harvard Business Review", nr 1.
  8. PROBST G., RAUB S., ROMHARDT K., (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  9. TUSHMAN M. L., O'REILLY C., (1996), Ambidextrous Organizations: Managing Evolutionary and Revolutionary Change, "California Management Review", nr 38 (4).
  10. WEICK K., (1979), The Social Psychology of Organizing, Addison-Wesley, Massachusetts.
  11. ZACK M.H., (1999), Developing a Knowledge Strategy, "California Management Review", vol. 41, nr 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-7221
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu