BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jankowska Barbara
Tytuł
Konkurencja wewnątrzbranżowa jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstwa
Intraindustry Competition as a Determinant of Firm's Competitiveness
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2002, nr 4, s. 66-82, bibliogr. 59 poz.
Słowa kluczowe
Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Konkurowanie na rynkach branżowych
Enterprise competitiveness, Competitiveness of products
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
W artykule podjęto próbę przybliżenia pojęcia konkurencji wewnątrzbranżowej. Przedstawiono charakterystykę wymiarów konkurencji w ujęciu statycznym i dynamicznym. Przedstawiono dowody na dobroczynny wpływ konkurencji na konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ackoff R. [1973], O system pojęć systemowych, "Prakseologia", nr2
  2. Bain J [1968], Industrial Organization, John Wiley Sons, New York.
  3. Baldwin W. , [1987]. Market Rower Competition and Antitnust Policy, Homewood.
  4. Benzoni L. [1991], Approches de la concurrence en economic industrielle, w: Traite d'Economie Industriele, red. R. Arena, J. De Band, L. Benzoni, PM. Romani, Economica, Paris
  5. Blaker J.. Bresnahan T. [1992], Empirical Methods of Identyfying and Measuring Market Power, "Amiaruśt Law Joumnal", ne 1.
  6. Bengsston M. (1998), Climates of Competiion, Harwood Academic Publishers, Amsterdam.
  7. Byrne J.A. [1996], Planowanie strategiczne, "Business Week Polska" ,nr 12
  8. R. Caves, Porter M.E. [1977], From Entry barriers to Mobility Barriers: Conjectured Decisions and Contrived Deterrence to New Competition, "Quarterly Journal of Economics", vo. 1. nr 2.
  9. Day D.L., Desarbo W.S., Oliva T.A., [1987], Strategy Maps: A Spatial Representaion of Intra-Idustry Competitive Strategy, "Management Science", vol.33, nr 12.
  10. Drucker P.E., [1994]. Praktyka zarządzania, Czytelnik Nowoczesność, AE Kraków.
  11. Easton G. Araujo L. [1992], Non Economic Exchange in Industrial Network, [w] Industrial Neworks. A New View of Reality, red. B. Axelsson, G. Easton, Rouledge, London
  12. Faulkner D., Bowman C., [1996], Strategie konkurencji, Gebethner Ska, Warszawa.
  13. Fiegenbaum A,, Thomas H., [1995], Industry and Strategic Group Dynamics: Competitive Strategy in the Insurance Industry, 1970-1984, "Journal of Management studies", vol. 30
  14. Gableta M., Pietroń-Pyszczek A., Analiza produktywności wybranych przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 12.
  15. Gervski P.A., (1990), Innovation, Technological Opportunity and Market Structure, Oxford Economie Papers vol 42, s. 586-602.
  16. Geroski P. Gilbert R.J. Jacquemin A., [1990], Barriers to Entry and Strategie Competition. Harwood Academic Publishers, Chur.
  17. Griliches Z., [1986]. Productivity, RD and the Basic Research at the Firm Level in the 19708, "AmericanEconomic Review", vol.76, s. 141-154,
  18. Glossary of Industrial Organization, Economies, Competition Law and Policy Terms, [1991]. OECD, Paris.
  19. Gorynia M.. [2000]. Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, AE Poznań.
  20. Grupa lizbońska. Granice konkurencji, [1996]. Polext, Warszawa.
  21. Gyselen_L.. Kyriazis N., [1986]. Article 36 EEC, The Monopoly Power Measurement Issue Revisiled, "European Law Review", nr 2
  22. Hart 0.D. [1983], The Market Mechanismas an Incentive Scheme, "Bell Journal of Economics", wol. 1, s. 366-382.
  23. Hay D.A. Liu G.S.. (1997),The Efficiency of Firms: What Dilerence Does Competition Make, "The Economic Journal", vol. 107,nr 442.
  24. Henderson R., Mitchell W., [1997], The Interactions of Organizational and Competitive Influences on Strategy Performance, "Strategic Management Journal" vol. 18, s.5.
  25. Husscy D., Jenster P., [1999], Compettior Intelligence. Tuming Analysis into Success, John Wiley Sons, Chiehese
  26. Jacqvemin A., [1979], Economie indusiell europeene, Dunod, Paris.
  27. Jagas J. [1999]. Czynniki i metody warunkujące produktywność i wydajność w okresie integracji Polski z Unią Europejską, Uniwersytet Opolski.
  28. Kaleta A., [2000], Strategia konkurencji w przemyśle, AE Wrocław.
  29. Karakaya F, Stahl M.J., (1989], Barriers of Entry and Market Entry Decisions in Consumer and Industrial Goods Markets," Journal of Marketing". vol. 53, nr 2.
  30. Kosieradzka A., Lis S.. [2000], Produktywność. Metody analizy, oceny i tworzenia programów poprawy, Politechnika Warszawska.
  31. Kotowicz-Jawor J., [1998]. Przebudowa mikroekonomicznego mechanizmu rozwoju, PWN, Warszawa
  32. Landes W. Posner R., [1981]. Market Power in Antitrust Cases, "Harvard Law Review". nr 5, s. 937.
  33. Majewska-Jurczyk B., [1998]. Dominacja w polityce konkurencji Unii Europejskiej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw.
  34. Market Power and Economy, [1988], red. W.C. Peterson, Boston.
  35. Mookerjee D., [1984], Optimal Incentive Schemes with Many Agents, "Review of Economic Studies", vol. 5. 433-446.
  36. Nalebuff B.J. Stigltz J.E., [1983], Pizes and Incentivcs: Towards a General Theory of Compensation and Competition, "Bell Journal of Economics", vol. 14, s. 21-43
  37. Nelson R.R. Winter S.G., [1982]. An Evolutionary Theory of Economic Change, Harvard University Press, Cambridge, Mass.
  38. Nickel S.J., [1996]. Competition and Corporate Performance," Journal of Political Economy." Vol. 104, nr 4,
  39. Papandreau A.G., [1949]. Market Structure and Monopoly Power, "American Economic Review", vol. 39. 883.807.
  40. Pierścionek Z., [1998], Strategie rozwój firmy, PWN, Warszawa
  41. Podsiad A., [2000], Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Instytut Wydawniczy Pax. Warszawa.
  42. Porter M.E., [1985]. A Good Competiior Is Not Always a Dead Competitor, "The Wall Stret Journial", April the I.
  43. Porter M.E.. [1998], The Competitive Advantage of Nations, Macmiilan, London.
  44. Porter M.E., [1983]. Indusy Structure and Competitive Strategy: Keys to Profitablity." Financial Analysis Journal", vol. 36. Jaly-August.
  45. Porter M.E., [1999]. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa
  46. Prahald C.K., Hamęl G., [1990]. The Core Competence of the Corporation," Harvard Business Review", vol. 68, My-June.
  47. Rainelli M., [1996], Ekonomia przemysłowa, PWN. Warszawa.
  48. Romanowska M. [1997]. Alianse strategiczne przedsiębiorstw. PWN, Warszawa.
  49. Rotschild K., [1942]. The Degree of Monopoly," Economica", vol. 2 s. 24-40.
  50. Rozwój firmy. Teoria przedsiębiorstwa. Wprowadzenie, [1997]. red. R. Gajęcki, SGH Warszawa
  51. Schumpeter J. [1960]. Teoria rozwoju gospodarczego, PWN. Warszawa.
  52. Shepherd Wi. [1990]. The Econonmics of Industrial Organization Prentice Hall. New Jersey
  53. Shy O. [1998], Industrial Organization. Theory and Applications. MIT Press, Cambridge.
  54. Scherer E.M. [1980], Industrial Market Structure and Economic Performance, Houghton Miffin Company, London.
  55. Stalk G. Evans P, Shulman L.E., [1992], Competing on Capabilities: The New Rules of Corporate
  56. Strategy," Harvard Business Review", vol. 70, March-April Stigler GJ [1968]. The Organization of Industry, R.D. Irwin, Homewood.
  57. Wilczyński W. [1960]. Podstawowe kierunki współczesnej teorii konkurencji, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Poznań
  58. Worcester A., [1957]. Why "Dominant" Firms Decline?, "The Journal of Political Economy". vol. 65, nr 4
  59. Yollmann T.E. [1998]. Transformacja i różnice między dominacją i śmiercią." Puls Biznesu". nr 15.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu