BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bugdol Marek
Tytuł
Koszty jakości - społeczne źródła
Źródło
Problemy Jakości, 2006, nr 5, s. 11-13
Słowa kluczowe
Koszty, Koszty jakości, Empowerment, Zarządzanie przez jakość, Normy ISO, Normy ISO 9001
Costs, Quality costs, Empowerment, Total Quality Management (TQM), ISO International Standards, ISO 9001
Abstrakt
Artykuł stanowi próbę zwrócenia uwagi na problematykę społecznych kosztów jakości. Stosunkowo dużo wiadomo o ekonomicznych czy technologicznych źródłach powstawania kosztów jakości. Niewiele jednak przełożonych analizuje społeczne sytuacje pracy, w których kryją się często największe źródła kosztów. W artykule posłużono się klasyfikacją, która ma bezpośredni związek z zarządzaniem jakością. I tak, omówiono koszty związane z: empowermentem (który jest często częścią filozofii TQM), niedostateczną oceną kompetencji (złą interpretacją normy ISO 9001:2000), niewcielaniem w życie zasad E. Deminga (a konkretnie zasady odnoszącej się do usuwania strachu), złą interpretacją zasady jakości "zaangażowania" oraz niewłaściwie zaprojektowanymi procesami.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. B.G.Dale. Quality Costing. In: Managing Quality, ed. Dale E.G. Blackwell Business, Oxford 2001, s. 146-148.
  2. G.Giakatis, T.Enkawa, K.Washitani. Hidden quality costs and the distribution between quality cost and quality costa. „Total Quality Management" 2001, nr 2(12), s. 179-190.
  3. E.Skrzypek. Jakość i efektywność. Lublin 2000. Wyd. UMSZ, s. 233.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-8651
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu