- Autor
- Bugdol Marek
- Tytuł
- Koszty jakości - społeczne źródła
- Źródło
- Problemy Jakości, 2006, nr 5, s. 11-13
- Słowa kluczowe
- Koszty, Koszty jakości, Empowerment, Zarządzanie przez jakość, Normy ISO, Normy ISO 9001
Costs, Quality costs, Empowerment, Total Quality Management (TQM), ISO International Standards, ISO 9001 - Abstrakt
- Artykuł stanowi próbę zwrócenia uwagi na problematykę społecznych kosztów jakości. Stosunkowo dużo wiadomo o ekonomicznych czy technologicznych źródłach powstawania kosztów jakości. Niewiele jednak przełożonych analizuje społeczne sytuacje pracy, w których kryją się często największe źródła kosztów. W artykule posłużono się klasyfikacją, która ma bezpośredni związek z zarządzaniem jakością. I tak, omówiono koszty związane z: empowermentem (który jest często częścią filozofii TQM), niedostateczną oceną kompetencji (złą interpretacją normy ISO 9001:2000), niewcielaniem w życie zasad E. Deminga (a konkretnie zasady odnoszącej się do usuwania strachu), złą interpretacją zasady jakości "zaangażowania" oraz niewłaściwie zaprojektowanymi procesami.
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- B.G.Dale. Quality Costing. In: Managing Quality, ed. Dale E.G. Blackwell Business, Oxford 2001, s. 146-148.
- G.Giakatis, T.Enkawa, K.Washitani. Hidden quality costs and the distribution between quality cost and quality costa. „Total Quality Management" 2001, nr 2(12), s. 179-190.
- E.Skrzypek. Jakość i efektywność. Lublin 2000. Wyd. UMSZ, s. 233.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0137-8651
- Język
- pol