BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Maciejewski Janusz, Salak Kazimierz
Tytuł
Elementy sztucznej inteligencji w zarządzaniu organizacją
Elements of Artificial Intelligence in an Organization Management
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, 2002, z. 12, s. 50-65, rys., bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Komputerowe wspomaganie zarządzania, System informacyjny w zarządzaniu, Sztuczna inteligencja, Systemy ekspertowe, Systemy z bazą wiedzy, Uczenie maszynowe
Enterprise management, Computer aiding management, Information systems in management, Artificial intelligence, Expert systems, Knowledge based systems, Machine learning
Uwagi
summ.
Abstrakt
Sztuczna inteligencja SI (artificial intelligence) jest dziedziną naukową, której początki sięgają lat 50-tych ubiegłego stulecia. Jej powstanie jest ściśle związane z budową pierwszego komputera i określeniem jego możliwości funkcjonalnych. Celem sztucznej inteligencji jest zrozumienie natury inteligencji człowieka i na tej podstawie budowa maszyn o inteligentnych zachowaniach. Powodzenie tych działań warunkowane jest postępami w dwóch wiodących dziś dziedzinach: elektronice i informatyce. Podstawowym zatem celem SI jest komputerowe rozwiązywanie problemów sposobami wzorowanymi na naturalnych zachowaniach i procesach poznawczych człowieka lub też metodami udzielania "inteligentnych odpowiedzi". Autorzy rozpatrzyli kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w praktyce menedżerskiej i różnych obszarach funkcjonowania organizacji. Narzędzia (systemy informacyjne) korzystające z osiągnięć SI (np. sieci neuronowe, systemy ekspertowe) znajdą niewątpliwie zastosowanie w procesach planowania i prognozowania szeroko stosowanych w finansach, produkcji i nauce.

Artificial intelligence (AI) is a relatively new branch of science; it dates back to 1950's. Its practical application increases, as well as interest from interdisciplinary basic studies. The artificial intelligence originates from the first computers and defining its functional potentials. Theoretical and practical assumption of AL means understanding the nature of human intelligence and, deriving from it, constructing intelligent machines. Both aims are heavily dependant on two areas leading in the era of informative society, namely electronics and computer science. Past achievements allow to practically differentiate the idea of strong AI targeting at constructing computers empowered with human-like thinking abilities, and weak AI concerned with simulating intelligence for minor tasks. Majority of the AI problem solving refers to the second area. Areas of practical application of AI methods and techniques are the following: expert systems, pragmatic programming, logical thinking, knowledge representation, genetic algorithms, neurotic nets, knowledge management, data analysis, SI programming, machine learning, natural languages transformation, problem solving and finding methods, robotics, speech perception and recognition, psychology of intelligence, intelligent working station, sociological and psychological tasks, games theory. Such a broad, dynamic studies in the field of AI will enable more effective use of tools in management, primarily at prognosing and stimulating, diagnostics, and broadly understood finances area. Their implementation in decision taking process improvement seems obvious. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1427-3500
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu