BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Penc-Pietrzak Ilona
Tytuł
Kompleksowa analiza SWOT
SWOT Analysis
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, 2002, z. 12, s. 66-87, tab., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Zarządzanie strategiczne, Analiza SWOT, Analiza TOWS
Enterprise management, Strategic management, SWOT analysis, TOWS analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
Nazwa analizy SWOT pochodzi od pierwszych liter rozpatrywanych grup czynników: strengths - silne strony, weaknesses - słabości, opportunities - okazje, threats - zagrożenia. Jest najpopularniejszą metodą z zakresu analizy strategicznej, pozwalającą zbadać zarówno potencjał przedsiębiorstwa, jaki i jego pozycję w otoczeniu (jego silne i słabe strony na tle szans i zagrożeń ze strony środowiska). Bardziej skomplikowany wariant analizy SWOT pomaga w sformułowaniu podstawowych założeń strategii i wytyczenia kierunków rozwoju firmy. Autorka opisała istotę oraz podstawowe rodzaje analizy SWOT. Na koniec przedstawiła możliwości wykorzystania tej analizy zarówno na potrzeby benchmarkingu, jak i przy wyborze najlepszej spośród kilku możliwych strategii działania firmy.

The basic instrument for formulating the company's marketing strategy is the strategic analysis. It is a set of tools for diagnosis of the firm's potential and environment. The most popular tool is SWOT analysis. It takes into consideration four groups of factors: strengths, weaknesses, opportunities and threats. Strengths: these are positive internal factors within the business that will contribute to the accomplishment of planned objectives. Examples might include market position, brand recognition, strong cash position or experienced management. Weaknesses: these are negative internal factors within the business that may impede the accomplishment of planned objectives. Typical examples are the antitheses of above, including lack of market position, no brand recognition, poor cash position or inexperienced management. Opportunities: these are positive external the company might be able to utilize to accomplish its objectives. Examples might include a possible greater that projected market growth, a potential alliance with a very good firm or unforeseen drop in raw materials costs. Threats: these are negative external factors that might inhibit reaching planned objectives. Examples might include an aggressive new competitor, an economic recession or products made obsolete by new technology. The paper present several kinds of building the SWOT analysis. It may be a very simple method, which consists only in identifying these four group of factors, but it also may be a very difficulty and complex analysis, which set the factors each against another. The complex SWOT lets to choose the right strategy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1427-3500
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu