BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Yoriko Terada
Tytuł
Rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego a różne koncepcje wolności w Japonii
Źródło
Przegląd Zachodni, 2002, nr 2, s. 179-201
Słowa kluczowe
Konsumpcja, Zachowania konsumenta, Gospodarka, Młodzież
Consumption, Consumer behaviour, Economy, Youth
Kraj/Region
Japonia
Japan
Abstrakt
Porównując proces rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego w Japonii z ogólnym procesem rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego w krajach zachodnich, można zauważyć, iż Japonia cechowała się bardzo podobnymi do zachodnich wzorami konsumpcji, czego przyczyną wydaje się być amerykanizacja kraju po II wojnie światowej. W pierwszym okresie USA stanowiły dla Japończyków synonim wolności, ponieważ amerykański styl konsumpcji masowej spełniał przesłanki demokratyzacji konsumpcji. W okresie cudu gospodarczego konsumpcja ostentacyjna przybrała w pewnym stopniu formę konsumpcji elitarnej, dostępnej wyłącznie dla klasy średniej. Własność symbolizowała bogactwo i wolność. W okresie recesji, który trwa nadal, Japończycy zdali sobie sprawę, że różne wartości i różne style życia mogą prowadzić do zaspokajania potrzeb jednostki. Wolność wyboru umożliwiła jednostce większy wybór w zakresie stylu życia i własnej tożsamości. Indywidualna konsumpcja stworzyła jednocześnie nowy model życia wśród młodzieży w coraz większym stopniu zdominowany przez konsumpcję.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0033-2437
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu