- Autor
- Andrałojć Magdalena
- Tytuł
- Czynnik kulturowy z zzl - badania międzykulturowe
The Cultural Factor in HRM - Intercultural Studies - Źródło
- Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2004, nr 1, s. 9-27
- Słowa kluczowe
- Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kultura organizacji, Badanie kultury organizacyjnej, Metody badawcze, Zarządzanie przedsiębiorstwem
Human Resources Management (HRM), Corporate culture, Organizational culture study, Research methods, Enterprise management - Abstrakt
- Naukowiec rozpoczynający badania o tematyce międzykulturowej staje przed problemem wyboru odpowiedniej metody badawczej. Prezentowany artykuł jest próbą znalezienia takiej metody, która łączyłaby podejście etic i emic w badaniach nad kulturą.
A researcher setting off on studies on intercultural subjects faces the problem of choosing an appropriate research method. The presented article is an attempt at finding such a method, one that combines the etic and emic approaches in studies on culture. - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Aycan Z., Kanungo R. N., Mandoca M., Yu K, Deller J., Stahl G., Kurshid A. (2000), Impact of Culture on Human Ressource Management Practices: A IQ-Country Comparision, „Applied Psychology: an International Review", 49 (1).
- Berry J. W. (1999), Emics and Etics: A Symbiotic Conception, „Culture & Psychology", Vol. 5(2).
- Berry J. W. (1989), Imposed etics - emics - derived etics: the operationalization of a compelling idea, „International Journal of Psychology", 24.
- Brewster C., Tregskis O., Agewisch A., Mayne L. (1996), Comparative research in human resource management: a review and an example, „The International Journal of Human Resource Management", Vol. 7, No. 3, September.
- Budhwar P. S. and Debrah Y. (2001), Rethinking comparative and cross-national human resource management research, „The International Journal of Human Resource Management", Vol. 12, No. 3, May.
- Davidson A. R., Jaccard J. J., Triandis H. C., Morales M. L., Diaz-Guerrero R. (1976), Cross-cultural model testing : toward a solution of the etic-emic dillema, „International Journal of Psychology", Vol. 11, No. 1.
- Erez M., Earley P. C. (1993), Culture, Self-identity, and work, Oxford University Press, New York.
- Harris M. (1999), Theories of Culture in Postmodern Times, Altamira Press, A Division of Sage Publications, Inc., Walnut Creek - London - New Delhi.
- Helfrich H. (1999), Beyond the Dilemma of Cross-Cultural Psychology: Resolving the Tension between Etic and Emic Approach, „Culture & Psychology", Vol. 5(2).
- Hofstede G. (2001), Culture's Consequences, Second edition, Sage Publication, London.
- d'Iribarne P. (1996/1997), The usefulness of an ethnographic approach to the international comparison of organizations, „International Studies of Management and Organization", White Plains, Winter.
- Kostera M. (2003), Antropologia organizacji, Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Pike K. L. (1971), Language in relation to a unified theory of the structure of human behavior, Mouton, The Hague - Paris.
- Smith P. B. (1996), National cultures and the values of organizational employees: time for another look, in: Managing Across Cultures: Issues and Perspectives, red. Joynt P., Warner M., International Thomson Business Press.
- Tayeb M. (1995), The competitive advantage of nations: the role of HRM and its socio-cultural context, „The International Journal of Human Resource Management", Vol. 6 No. 3, September.
- Triandis H. C. (1994), Culture and Social Behavior, McGraw-Hill, Inc.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1641-0874
- Język
- pol