BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zarzecki Dariusz
Tytuł
Istota, cele i funkcje wyceny przedsiębiorstw
An Essence, Objectives and Functions of Business Valuation
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1042, t. 2, s. 409-419, bibliogr. 26 poz.
Tytuł własny numeru
Zarządzanie finansami firm : teoria i praktyka
Słowa kluczowe
Wycena przedsiębiorstwa, Metody wyceny przedsiębiorstwa
Enterprise valuation, Business valuation method
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autor scharakteryzował istotę wyceny przedsiębiorstw oraz przybliżył jej cele i funkcje.

Business valuation is the act of valuing a company, especially a formal assessment of the worth of net company's assets (property approach) or the ability of a business to generate net benefits to its owners (income approach). Business valuations can be classified depending on aims of valuation. In practice the valuations respond to various possible objectives - mostly they are performed on account of trades, mergers and acquisitions, capital increases, firm transformations, etc. Business valuations serve several functions: advisory function, negotiating function, intermediary function, informative function, and safeguard function. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Borowiecki R., Czaja J., Jaki A., Kulczycki M., Metody i systemy wyceny przedsiębiorstw, Twigger, Warszawa 2002.
  2. Brealey R., Myers S., Principles of Corporate Finance, third Edition, McGraw-Hill, New York 1988.
  3. Clarke Ch.J., Using Finance for Competitive Advantage, "Long Range Planning" 1988, Vol. 21, No. 2.
  4. Copeland T., Koller T., Murrin J., Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies, John Wiley & Sons, New York 1990.
  5. Friedrich R., Lubos G., Dworzecki Z., Jak oceniać wartość przedsiębiorstwa - metody i procedury, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa 1992.
  6. Guatri L., The Valuation of Firms, Blackwell, Cambridge (USA) 1996.
  7. Jaki A., Wycena przedsiębiorstw. Pomiar i ocena wartości, Zakamycze, Kraków 2000.
  8. Joyce A.A., Valuation of Nonpublic Companies, [in:] Accountants' Handbook, Vol. 2, Sixth Edition. Edited by L.J. Seidler and D.R. Carmichael, A Ronald Press Publication, John Wiley & Sons, New York, 1981.
  9. Kufel M., Metody wyceny przedsiębiorstwa, Wydawnictwo "Park", Bielsko-Biała 1992.
  10. Lindberg E.B., Ross S.A., Tobin's q Ratio and Industrial Organization, "Journal of Business" January 1981.
  11. McCarthy G.D., Healy R.E., Valuing a Company. Practices and Procedures, The Ronald Press Company, New York, 1971.
  12. Miles R.C., Basic Business Appraisal, John Wiley & Sons, New York 1984.
  13. Nogalski В., Zalewski H., Kapitały i wartość w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia 1998.
  14. Prywatyzacja przedsiębiorstw. Formy - sposoby realizacji - doświadczenia, red. R. Borowiecki, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa-Kraków 1992.
  15. Wycena przedsiębiorstw. Metody - procedury - przykłady, red. R. Borowiecki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie i Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa-Kraków 1993.
  16. Prodhan B.K., Harris M.C., Systematic Risk and the Discretionary Disclosure of Geographical Segments: An Empirical Investigation of US Multinationals, "Journal of Business Finance and Accounting" Autumn 1989, Vol. 16, No. 4, Basil Blackwell.
  17. Rappaport A., Selecting Strategies that Create Shareholder Value, "Harvard Business Review" 1981, May/June.
  18. Reimann B.C., Creating Value to Keep the Raiders at Bay, "Long Range Planning" 1989, Vol. 22, No. 3.
  19. Reimann B.C., Implementing Value-Based Strategic Management, "Planning Review" July 1986.
  20. Rosenfield P., Correcting for Inflation and Value Changes, [in:] Accountants' Handbook, Vol. 1, Sixth Edition, Edited by L.J. Seidler and D.R. Carmichael, A Ronald Press Publication, John Wiley & Sons, New York 1981.
  21. Seitz N., Shareholders Goals, Firm Goals and Firm Financing Decisions, "Financial Management" Autumn 1982.
  22. Treynor J.L., The Financial Objective in the Widely Held Corporation, "Financial Analysts Journal" March-April 1981.
  23. Verecchia R.E., Discretionary Disclosure. "Journal of Accounting and Economics" 1983, Vol. 5.
  24. Weston J.F., Copeland Т.Е., Managerial Finance, Ninth Edition, The Dryden Press, Forth Worth 1992.
  25. Zarzecki D., Wiśniewski T., Valuation of Slate-Owned Enterprises for Privatization Purposes Using Discounted Cash Flow Approach. The Case of Poland, "The 17th Annual Congress of the European Accounting Association", Venice, April 1994.
  26. Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw. Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1999.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu