BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Musiał Wiesław
Tytuł
Oscypek jako produkt regionalny Karpat Polskich
Oscypek as a Regional Product of the Polish Carpathians
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2006, T. 8, z. 3, s. 96-100, bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Konkurencyjność regionów, Marketing regionalny, Gospodarka regionalna
Regions competitiveness, Regional marketing, Regional economy
Uwagi
synopsis, summ.
Kraj/Region
Karpaty (Polska)
Carpathian Mountains (Poland)
Abstrakt
W opracowaniu podjęto problem instytucjonalizacji tradycyjnych i regionalnych produktów przerobu mleka owczego. Produkty te dotychczas wytwarzane bez certyfikatu, aby mogły być legalnie sprzedawane na obszarze UE, powinny być oficjalnie uznane jako produkty regionalne. (oryg. streszcz.)

There are four dairy products manufactured of ewe milk, in the Polish Carpathians, i.e. oscypek (hard smoked cheese), bundz and bryndza (soft white cheese) and żętyca (whey of ewe milk). Although manufacturing of these products has a many hundreds year old tradition in the mountains, their formal recognition as traditional and regional products still poses many problems. The other issue is decreasing dairy sheep population and manufacturing fake products on a large scale, such as oscypek made exclusively of bovine milk or only with ewe milk supplement. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Drozdowski A. 1961: Owczarstwo podhalańskie i jego rozwój. [W:] Hodowla owiec i bydła w Tatrach i na Podhalu. T. III monografii Pasterstwo Tatr i Podhala. PAN. Wrocław-Kraków-Warszawa, 41-98.
  2. Drożdż A., Paciorek A. 2001 : Możliwości i sposoby dostosowania jakości mleka owczego i jego produktów do standardów Unii Europejskiej. [W:] Materiały V Owczarskiej Szkoły Wiosennej.
  3. Francois M. 2002: Waloryzacja polskiego sera z surowego mleka, Oscypka. Raport finalny MSDR z.s. Akademii Rolniczej w Krakowie.
  4. Górzyński S. 1962. Z dziejów osadnictwa i pasterstwa Podhala i Tatr w wiekach XIII-XVIII. [W:] Historia osadnictwa i organizacja społeczna pasterstwa oraz słownictwo pasterskie Tatr Polskich i Podhala. T. IV monografii Tatr i Podhala. PAN. Wrocław-Kraków-Warszawa, 9-76.
  5. Musiał W. 2006: Stan, natężenie i rezerwy chowu zwierząt trawożernych w piętrach hipsometrycznych Karpat Polskich. Maszynopis oddany do druku w Acta Agraria et Silvestria.
  6. Niżnikowski R. 2004: Stan pogłowia oraz opłacalności chowu owiec i kóz w państwach środkowej i wschodniej Europy. Przegląd Hodowlany nr 10.
  7. Pruszewicz J. 2004: Marketing sprzedaży oscypka oraz postawy i preferencje konsumentów. Praca magisterska wykonana na Wydziale Rolniczo-Ekonomicznym AR w Krakowie.
  8. Przewodnik Dobrych Praktyk Higienicznych przy wytwarzaniu oscypka. 2003: GRET, MSDR z.s. Akademii Rolniczej w Krakowie.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu