BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Łączkowski Wojciech
Tytuł
Etyczne aspekty finansowania potrzeb socjalnych ze środków publicznych
Ethical aspects of financing social needs with public money
Źródło
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2004, nr 1, s. 5-14
Słowa kluczowe
Socjalna funkcja państwa, Finanse publiczne, Sprawiedliwość społeczna, Finansowanie polityki społecznej
Social function of the state, Public finance, Social justice, Social policy financing
Uwagi
summ.
Abstrakt
Odwołano się do zasad sprawiedliwości społecznej. Omówiono przesłanki, na których w zakresie potrzeb socjalnych powinna opierać się owa sprawiedliwość. Pokazano związek tych spraw z tzw. dobrem wspólnym, a w szczególności z finansami publicznymi.

Financing social needs with public resources should be compliant with the constitutional rule of social justice. However, the notion of justice is not defined as a legal term. Constitution of the Republic of Poland (chapter II, subchapter "Economic, social and cultural freedoms and rights") seems to derive the notion of justice from egalitarianism. However, it leaves out the rule of subsidiarity and solidarity which are also mentioned in the Constitution. These rules in the context of financing social needs with taxpayers' money do not allow clear-cut egalitarianism as it is unjust in this respect. On the other hand, the rule of subsidiarity and solidarity provides for a different division of tasks between different social structures and citizens and the assistance coming from the public resources should be granted to those who genuinely need it. It would allow for the implementation of the rule of justice to a much greater extent than mechanically understood equality does. Furthermore, it would help to avoid serious problems linked to the growing deficit of public spending and the need to keep a high rate of taxes and other duties and to alleviate numerous tensions and social conflicts. This does not mean, however, that the Government should abandon implementation of tasks related to social assistance but goes on to say that it should provide the conditions for organization and financing these tasks in a different way. It would require a decisive shift away from egalitarian concepts and the change of the law, to include the Constitution itself. Present solutions reveal inconsistency and internal incoherence of the Constitution.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dokumenty nauki społecznej Kościoła, cz. 1, Rzym-Lublin 1987. s. 85.
  2. P. Fletcher, Ius et lex. Kilka refleksji nad pojęciem prawa, wykład inaugurujący działalność czasopisma „Ius et Lex", Warszawa 2001.
  3. D. Lyons, Etyka i rządy prawa, Warszawa 2000.
  4. W. Łączkowski, Czy budżet Państwa jest wartością konstytucyjną podlegającą ochronie Trybunału Konstytucyjnego, w: Konstytucja, ustrój, system finansowy Państwa, Warszawa 1999.
  5. W. Łączkowski, Ekonomiczne i socjalne prawa człowieka a dobro wspólne, w: Godność człowieka a prawa ekonomiczne i socjalne. Księga jubileuszowa wydana w piętnastą rocznicę ustanowienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2002, s. 22 i n.
  6. W. Łączkowski, Wymiar sprawiedliwości a stosowanie prawa, w: Ius et lex. Księga pamiątkowa ku czci prof. Adama Strzembosza, Lublin 2002.
  7. R. J. Neuhaus, Śmierć w piątek po południu. Ostatnie słowa Jezusa na krzyżu, „W Drodze", Poznań 2001.
  8. P. Policastro, Prawa podstawowe w demokratycznych transformacjach ustrojowych, Lublin 2002, s.22 i in.
  9. J. Rawls, Teoria sprawiedliwości. Warszawa 1994.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0035-9629
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu