BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Fazlagić Amir
Tytuł
Wiedza jako zasób strategiczny w Banku Światowym
Knowledge as a strategic resource in the World Bank
Źródło
Bank i Kredyt, 2004, nr 5, s. 71-81, bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Wiedza, Zarządzanie wiedzą, Strategia zarządzania
Knowledge, Knowledge management, Management strategy
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Bank Światowy
World Bank
Abstrakt
Przedstawiono zagadnienia związane z wykorzystaniem wiedzy w Banku Światowym. Wiedza odgrywa centralną rolę w funkcjonowaniu Banku. Strategia zarządzania wiedzą w Banku Światowym opiera się na trzech filarach: efektywnym wykorzystaniu wiedzy, dzieleniu się wiedzą z partnerami i klientami Banku oraz pomocy klientom Banku w zwiększaniu ich umiejętności tworzenia, zdobywania dostępu i wykorzystywania wiedzy. Końcowym produktem jest doradztwo, a kredyt bankowy jest tylko uzupełnieniem oferty banku. Zarządzanie wiedzą w Banku Światowym realizuje się m.in. za pomocą wspólnot praktyków. Pod pojęciem tym rozumie się nieformalną grupę profesjonalistów, która dzieli się wiedzą dotyczącą ich specjalizacji zawodowej.

According to the prestigious ranking of The KNOW Network, which evaluates the organizations with the best knowledge management solutions, the World Bank ranked fourth and was the only non-profit organization in the top 20 (2001). The mission of the Bank focuses on the creation, use and sharing of knowledge. The knowledge management strategy in the World Bank is based on three pillars. These are: effective knowledge use, sharing knowledge with the Bank's partners and customers, as well as assistance to the Bank's customers in improving their skills of creating, using and accessing knowledge. The Bank's deliverable is consultancy, while a bank loan is but a complement to the Bank's offer. The World Bank has been transformed into an institution whose major resource is the knowledge of its employees. The development vision relies on the appropriate use of that knowledge. The knowledge, understood as a strategic resource, has double significance in the World Bank: it is a special product; the World Bank offers knowledge to its customers to solve their problems; it is a resource that increases the effectiveness of the Bank's operations from the internal point of view. The strategy of economic development support, pursued by the World Bank, is based on four pillars. As a result, any investment and development-supporting projects are evaluated in the context of their compliance with these assumptions. Before the Bank starts using knowledge to develop, it must acquire knowledge about development. Communities of practitioners are a specific organizational form of work of professionals/experts dealing with similar problems. In the World Bank, as in many other organizations and companies with a large scope and distribution of activities, the communities are becoming a priceless tool to achieve the organizational objectives. The Word Bank is a bank managed in a modern way. The solutions worked out there may also be an inspiration for the transformation of the
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. The World Bank in a Changing World. Vol. II, The Hague 1995, Martinus Nijhoff Publishers.
  2. A. Fazlagić: Gospodarka wiedzy. „Problemy Jakości", nr 2/2001.
  3. A. Fazlagić: Potencjał wiedzy z cudzych głów? „Manager" nr 4/2002.
  4. A. Fazlagić: Wiedza dostępna i pożądana. „CXO" nr 4/2002.
  5. P. Gongla, C.R. Rizzuto: Evolving communities of practice: IBM Global Services experience. „IBM Systems Journal", Vol. 40 No. 4, 2001.
  6. 2010 Strategy and Performance Planning Community of Practice (CoP), http://spp.fmcsa.dot.gov
  7. NEPA, http://nepa.fhwa.dot.gov
  8. J. Lave: Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, Cambridge 1998, Cambridge University Press.
  9. E.G. Wenger, W.M. Snyder: Communities of Practice: The Organizational Frontier. HER, 1-2/2000.
  10. Bardziej szczegółowe informacje na temat programu zarządzania wiedzą w znajdują się na stronie Internetowej Banku Światowego: http://www.worldbank.org/ks
  11. D.J. Teece: Capturing Value from Knowledge Assets. California Management Review, Special Issue on Knowledge and the Firm, Vol.40, nr 3.
  12. Biała Księga. Polska wobec Strategii Lizbońskiej, cz.l i cz. 2, Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk-Warszawa 2003.
  13. Sharing Knowledge. Innovations and Remaining Challenges. Document of the World Bank Group, October 8, 2003, Operations Evaluation Department.
  14. M.J.L. Pommier: How the World Bank launched a knowledge management program, www.kwork.org
  15. Strony internetowehttp://www.fazlagic.prv.plhttp://www.worldbank.org/ks/Advisory.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/Resources.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/pdfs/CoP_QA.pdfhttp://www.worldbank.org/ks/Knowledge.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories_devforum.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories_devforum.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories_tg.html
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5520
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu