BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bugdol Marek
Tytuł
Zarządzanie jakością w administracji samorządowej
Quality Management in Local Government Administration
Źródło
Studia i Monografie / Uniwersytet Opolski, 2001, nr 306, 183 s., bibliogr. s.161-163, załączniki
Słowa kluczowe
Jakość usług, Usługi publiczne, Zarządzanie jakością, Zarządzanie przez jakość, Normy ISO, Administracja samorządowa, Studium przypadku
Quality of services, Public services, Quality management, Total Quality Management (TQM), ISO International Standards, Self-government administration, Case study
Uwagi
summ.
Abstrakt
Opracowanie poświęcono rozważaniom nad problematyką zarządzania jakością w jednostkach samorządowych. Przedstawiono teoretyczne podstawy zarządzania jakością: uwarunkowania normalizacyjne, problemy definicyjne, wady i zalety norm ISO, proces wdrażania systemu zapewniania jakości, politykę zarządzania przez jakość. Zaprezentowano stan prac nad wprowadzeniem norm ISO do urzędów gmin w Polsce oraz funkcjonowanie systemów w wybranych krajach Europy Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Omówiono alternatywne metody doskonalenia jakości usług. Zwrócono uwagę na możliwości stosowania samooceny, wykorzystania Internetu, doskonalenia sfery społecznej, wprowadzania nowoczesnych koncepcji zarządzania i wykorzystania benchmarkingu. Nakreślono proces wprowadzania systemu zapewniania jakości w Starostwie Powiatowym.

The paper presents the basic issues connected with quality management in local government administration, with a particular stress put on local government in countries. It is the first such compact analysis presenting the current state of work on the implementation of quality assurance systems in local government units. The problem of the quality of services does not belong to popular fields on study. The paper describes the process if the implementation of the ISO standards in commune and county offices in Poland. It presents also the functioning of quality systems in Western Europe and the United States as well as the basic elements of the theory of quality management. The paper characterises the current problems connected with the quality of services and the weaknesses of the ISO standards. The paper contains practical information on the methods of implementing the ISO standards in a county local government. It describes the procedures of a quality management system and basic instructions. It presents also alternative methods of improving the quality of services. The paper is addressed to members of the boards in communes and counties, councillors, local government units and students of management. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1233-6408
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu