BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cieśla Stanisław (Wydział Finansów)
Tytuł
Sprzedaż bezpośrednia jako kanał dystrybucji gospodarstw rolnych
Direct Sales as Farms' Distribution Channel
Źródło
Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1999, nr 2, s. 69-77, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Marketing rolny, Marketing produktów rolnych, Dystrybucja produktu, Sprzedaż bezpośrednia, Gospodarstwa rolne, Materiały konferencyjne
Agricultural marketing, Marketing of agricultural products, Product distribution, Direct sales, Arable farm, Conference materials
Uwagi
summ.
Abstrakt
Artykuł dotyczy problematyki sprzedaży bezpośredniej jako kanału dystrybucji produktów rolniczych. Sprzedaż bezpośrednia stwarza warunki do "przywiązania" odbiorcy do rolnika i jego gospodarstwa. Z punktu widzenia rolnika jej wartość polega przede wszystkim na eliminacji ogniwa pośredniego na drodze zbytu, prowadząc do obniżki kosztów i zwiększenia atrakcyjności oferty cenowej oraz do wzbogacenia sieci sprzedaży o nowe formy. W praktyce istnieje kilka podstawowych form sprzedaży bezpośredniej stosowanych przez rolników: sprzedaż "przy drzwiach" (sklep lub stragan gospodarski), "zbierz sam" lub "zbieraj swoją własność", sklepy prowadzone przez rolników oraz centra ogrodnicze, sprzedaż obwoźna i sprzedaż na zamówienie, sprzedaż na targowiskach. Każda z form sprzedaży ma swoje wady oraz zalety i jest bardziej lub mniej przydatna dla określonego gospodarstwa, miejsca, czasu czy produktu. Mając powyższe na względzie, autor analizuje każdą z nich.

The paper touches the problems connected with the direct sales, which is the channel of distribution for farms. A very important role of distribution as an element of marketing mix is emphasised. The paper covers as well the analysis of direct means of the farming products sales by their producers and accompanying advantages and disadvantages. The author notes considerable benefits like liquidation of the intermediate links concerning the sales what increases the economic efficiency of production. Various advantages and disadvantages of different product sales forms were presented. These forms depend on what is suitable for a specific farm, location time or product. Summing up his discussion the author stresses that the direct sales make the conditions enabling a creation of "attachment" of a farmer and his farm. This feature is a basic issue regarding the direct distribution of farming products. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1506-2635
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu