BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gorynia Marian, Jankowska Barbara
Tytuł
Konkurencja w branży a internacjonalizacja i globalizacja
Branch Competition Versus Internationalisation and Globalisation
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2004, nr 11-12, s. 19-33, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Globalizacja działań przedsiębiorstwa, Konkurowanie na rynkach branżowych
Enterprise internationalization, Enterprise competitiveness, Globalization of enterprise activity, Competitiveness of products
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule dokonano analizy internacjonalizacji i globalizacji procesów konkurencji na krajowym rynku branżowym, który jest rynkiem w coraz większym stopniu otwierającym się na konkurencję zagraniczną. Konsekwencje internacjonalizacji i globalizacji dla konkurencji w branży rozpatrzono na trzech płaszczyznach: strukturalnej, behawioralnej, procesualnej.

The article provides an analysis of intemationalisation and globalisation consequences for competition on a specific domestic branch market, which is a market more and more opening up to foreign competition. Enterprises, which have been so far operating on domestic markets, make a decision to go out with their business operations (commercial or manufacturing) abroad. Some of them not only go outside their domestic markets, i.e. internationalise their activities, but even conduct their operations in a way integrated on a global scale, thus applying a global strategy. In view of such a company behaviour, in the case of many branches we may talk about intemationalisation and globalisation of competition. During the discussion over intemationalisation and globalisation consequences for branch competition, both static an dynamic aspects of the branch are taken into account. This means that changes to the branch structure are analysed along with behaviour of "domestic" enterprises as confronted with those entering the branch of foreign firms. Besides, indications are given for the global nature of competition as a process. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bain J., [1968], Industrial Organization, New York, John Wiley & Sons.
  2. Baumol W., Panzar J., Willig R., [1982], Contestable Markets and the Theory of Industry Structure, New York, Harcourt Brace Jovanovich.
  3. Bengsston M., [1998], Climates of Competition, Amsterdam, Harwood Academic Publishers.
  4. Benzoni L., [1991], Approches de la concurrence en économie. industrielle, [w:] Traité d'Economie Industrielle, red. R. Arena, J. De Bandt, L. Benzoni, P.M. Romani, Paris, Economica.
  5. Gorynia M., [2000], Podstawy strategii przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, red. M. Gorynia, Poznań, AE.
  6. Jankowska B., [2002], Konkurencja wewnątrzbranżowa jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa" nr 4.
  7. Oster S., [1994], Modern Competitive Analysis, 2nd ed., New York, Oxford University Press.
  8. Porter M.E., [1985], Competition in Global Industries, Boston, Massachusetts, Harvard Business Press School.
  9. Porter M.E., [1999], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Warszawa, PWE.
  10. Rainelli M., [1996], Ekonomia przemysłowa, Warszawa, PWN.
  11. Yip G.S., [1996], Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu