BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lipski Aleksander
Tytuł
Dzieci i młodzież wobec kultury masowej : O potrzebie edukacji medialnej
Źródło
Polityka Społeczna, 2004, nr 9, s. 68-71
Słowa kluczowe
Młodzież, Dzieci, Kultura, Środki masowego przekazu, Wychowanie, Polityka oświatowa, Edukacja
Youth, Children, Culture, Mass media, Education, Education policy, Education
Abstrakt
Kult młodości i hegemonia kultury masowej to dwie typowe cechy nowoczesnego społeczeństwa. W warunkach, gdy kultura masowa dokonała skolonizowania dóbr poznawczych i lektur współczesnego człowieka, niezbędne jest pilne kształtowanie osobowości racjonalnych, zdolnych do analitycznego i krytycznego postrzegania świata, a zwłaszcza jego medialnych interpretacji. I tu jest wielka rola odpowiednich organów państwa w celu oddziaływania na media. Drugim zagadnieniem jest opracowanie właściwych programów edukacyjnych, także w instytucjach kształcenia pozaszkolnego.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. H. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996 s. 117, 130-134, 216-217.
  2. P. Kossowski, Telepokolenie - miejsce telewizji w życiu dzieci i młodzieży, w: A. Przecławska, L. Rowicki (red.), Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat 90., Warszawa 2000.
  3. A. Krajewska, Obraz świata społecznego w filmach animowanych dla dzieci, w: B. Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Warszawa 2003
  4. H. Kwiatkowska, Europejskość edukacji nauczycielskiej, w: l. Wojnar, J. Kubin (red.), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 1996, s. 270-271
  5. B. Łaciak, Wizerunek dziecka w reklamie telewizyjnej, w: B. Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Warszawa 2003, s. 162-164.
  6. M. McLuhan, Wybór tekstów, Poznań 2001, s. 36.
  7. M. Mead, Kultura i tożsamość, Warszawa 1978;
  8. K. Pomian, Die Krise der Zukunft, w: Über die Krise, Castelgandolfo-Gespräche, hrsg. K. Michalski, Suttgart 1986.
  9. K. Popper, Prawo dla telewizji, w: Telewizja. Zagrożenie dla demokracji, posłowie: M. Król, Warszawa 1996.
  10. N. Postman, Zabawić się na śmierć, Warszawa 2002, s. 228.
  11. M. Szymański, Młodzież wobec wartości, IBE, Warszawa 1998.
  12. Wartości życiowe, oprac. M. Wenzel, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, czerwiec 2004, s. 6
  13. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 1973;www.cbos.pl.
  14. www.socjologia.w.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-4729
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu