BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rudawska Iga
Tytuł
Koncepcja marketingu relacji w sektorze usług zdrowotnych
The Concept of Relationship Marketing in Health Care Sector
Źródło
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2004, nr 4, s. 161-168
Słowa kluczowe
Marketing partnerski, Służba zdrowia, Obsługa klienta, Opieka zdrowotna
Partnership marketing, Health service, Customer service, Health care
Uwagi
summ.
Abstrakt
Reformy polskiego systemu ochrony zdrowia trwające nieprzerwanie od 1991 r. prócz oczywistego wymiaru społecznego, implikują zmiany w mechanizmach ekonomiczno-finansowych sektora usług zdrowotnych. W ich wyniku pojawiają się dotychczas niewystępujące relacje, jak na przykład zakład opieki zdrowotnej - płatnik trzeciej strony, publiczny zakład opieki zdrowotnej - "komercyjny" pacjent. W artykule przedstawiono marketingowe podejście do relacji pacjent-usługodawca oraz pięć argumentów na rzecz marketingu relacji.

The Polish health care system is going through great changes that stimulate the re-orientation of patient-service organization relationship. The paper argues that relationship marketing concept is the proper one as far as health care organizations are concerned. The principal arguments for this standpoint are as follows: lead of mutual satisfaction, huge intensity of interactions, existence of exit barriers and growing role of non-monetary price. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. L. Bove, L. Johnson, A customer-service worker relationship model, "International Journal of Service Industry Management", vol. 11, 2000, nr 5, s. 492.
  2. K. Burda, Analiza problematyki satysfakcji pacjenta w powiązaniu z zagadnieniami dotyczącymi jakości opieki zdrowotnej, "Antidotum" 2003, nr 1, s. 64.
  3. P. Drucker, The Practice of Management, Harper, New York 1959, s. 1.
  4. Dz. U. RP z 14 października 1991 r., Nr 91, poz. 408, art. 3
  5. W. H. Ettinger, Jr., Consumer perceived value: the key to successful business strategy in the healthcare marketplace, "Journal of the American Geriatrics Society" vol. 46, 1998, Part 1, s. 112.
  6. I. H. Gordon, Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa 2001, s. 154.
  7. C. Grönroos, From marketing mix to relationship marketing: towards a paradigm shift in marketing, "Management Decision", vol. 32, 1994, nr 2, s. 8.
  8. E. Gummesson, Making relationship marketing operational, "International Journal of Service Industry Management", vol. 5, 1994, nr 5, s. 34.
  9. M. Jarosz, Psychologia lekarska, PZWL, Warszawa 1988, s. 304.
  10. M. Lisiecki-Biełanowicz, Jakość usług zdrowotnych determinantą sprawnego systemu ochrony zdrowia, "Problemy Jakości" 1999, nr 12, s. 35.
  11. S. Mlekodaj, Jakość i skuteczność w publicznej ochronie zdrowia, "Służba Zdrowia" 1996, nr 41, s. 6.
  12. J. Otto, Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2001, s. 277.
  13. I. Rudawska, Pacjent - klient na rynku usług medycznych, "Marketing i Rynek" 2003, nr 1, s. 4.
  14. T. Takala, O. Uuscitalo, An alternative view of relationship marketing: a framework for ethical analysis, "European Journal of Marketing" vol. 30, 1996, nr 2, s. 48.
  15. D. W. Young, D. Barrett, J. W. Kenagy, D. C. Pinakiewicz,m S. M. McCarthy, Value-based partnering in healthcare: a framework for analysis, "Journal of Healthcare Management", vol. 46, 2001, nr 2, s. 56.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0035-9629
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu