BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Płachecki Andrzej
Tytuł
Wspieranie konkurencji na rynku telefonii komórkowej
Supporting Competition on the Cellular Telecommunications
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2005, nr 10, s. 25-38, bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Rynek telefonii komórkowej, Konkurencja rynkowa, Rynek telekomunikacyjny, Telefonia komórkowa, Telekomunikacja
Mobile network market, Market competition, Telecommunication market, Mobile phone, Telecommunication
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule scharakteryzowano rynek telefonii mobilnej w Polsce i w Unii Europejskiej. Omówiono specyfikę kosztów w telekomunikacji mobilnej. Podjęto problem konkurencyjności i regulacji na tymże rynku. Przedstawiono operatorów tradycyjnych (MON) i operatorów wirtualnych (MVNO). Omówiono istotę i znaczenie kosztów transakcyjnych w telekomunikacji mobilnej.

The development of wireless technology has stimulated the dissemination of mobile telecommunications. The growth of this market has resulted from a rapid development of cellular telecommunications services over the past decade-thanks to their natural values such as the possibility of using these services regardless of the user's whereabouts. However, the Polish mobile telecommunications market is still characterized by a low penetration rate-expressed by a relatively small number of telephones per 100 residents-accompanied by relatively high, though declining, prices. At the same time, the mobile telecommunications market is growing at a relatively fast rate compared with traditional fixed-line telecommunications. In the future, this may solve the problem of access to telecommunications services in poorly urbanized areas. Notably, the mobile telecommunications market is a typically oligopolistic market with a natural tendency whereby operators make various formal and informal agreements with one another. They do not yet feel threatened by the competition. This is due to market entry barriers such as the limited availability of frequencies necessary for the performance of mobile telecommunications services and additional financial barriers related to costs. Overcoming these obstacles requires a comprehensive competition promotion policy based on creating conditions for a potential entry of new entities onto the market. These regulations require free frequencies for new investors, accompanied by the introduction of an effective policy for promoting competition in telecommunications services through the creation of conditions for providing services by operators without networks. At the same time, active regulation is necessary on the market to effectively counteract abusive practices and anti-competition agreements made by operators on the market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Amstrong M., Cowan S., Vickers J., [1994], Regulatory Reform, Economic Analysis and British Experience, MIT Press.
  2. Brock G., [1998], Telecom unication Policy for the Information Age, Harvard University Press.
  3. Crandall R.W., Waverman L., [1995], Talk Is Cheap, The Promise of Regulatory Reform in North American Telecommunications, Washington.
  4. Du Val M., Nowińska E., Kasprzycki D., Jasiński P., [2002], Stosowanie reguł konkurencji w sektorach regulowanych, takich jak telekomunikacja oraz dostawy gazu i elektryczności: dostosowanie działalności UOKiK do wymagań unijnych po akcesji Polski do Unii Europejskiej - postępowania przed Komisją Europejską oraz Prezesem UOKiK, Raport CASE-Doradcy.
  5. European commission DG XII equal ACCES interconnection - final report, Arcome S.A., IV 1997, ARC Group: www.arcgroup.com, IV 2002.
  6. Instytut III Rzeczpospolitej, [2004], Perspektywy polskiego rynku telekomunikacyjnego - stan wyjściowy, Warszawa.
  7. Instytut III Rzeczpospolitej, [2004], Telekomunikacyjne bariery rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Polsce, Warszawa.
  8. Jasiński P., Skoczny T., [1997], Telekomunikacja, Studia nad integracją europejską, Warszawa.
  9. Jasiński P., [2003], Calls to and from Mobile, Oxford Economic Consulting Ltd.
  10. Piotrowski A.J., [2004], Analiza możliwości rozwoju cyfrowej telekomunikacji w Polsce na tle innych krajów Europy, Centrum im. Adama Smitha.
  11. URTiP, [2005], Raport Roczny Prezesa Urzędu Regulacji i Poczty, Warszawa.
  12. URTiP, [2005], Poziom cen uług telekomunikacyjnych w latach 2001-2004, Warszawa.
  13. Vickers J., Yarrow G., [1998], Privatization. An Economic Analysis, MIT Press.
  14. Szymczak W., Żołnowski A., [2003], Polski sektor telekomunikacyjny w świetle działań organu antymonopolowego, UOKiK.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu