BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mizgajska Hanna
Tytuł
Internet w zarządzaniu małą i średnią firmą w Wielkopolsce
The Use of the Internet in Managing Small and Medium-Sized Enterprises in the Wielkopolska Region
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2005, nr 4, s. 37-51, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Internet, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Informatyzacja przedsiębiorstwa, Czynniki rozwoju przedsiębiorstwa
Small business, Internet, Enterprise management, Computerization of the company, Companies development factors
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Wielkopolska
Wielkopolska
Abstrakt
Celem artykułu jest ocena stopnia korzystania z komputerów i usług internetowych przez małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. Oceniono wpływ wielkości firmy, wykształcenia i płci menedżera na stopień korzystania z Internetu oraz zbadano współzależność między stopniem korzystania z Internetu a aktywnością innowacyjną firm. Wyróżniono także czynniki utrudniające prowadzenie e-biznesu oraz podano działania, jakie należy podjąć, żeby przyspieszyć rozwój i zastosowania najnowszych technik informacyjnych przez sektor MŚP.

The subject of the paper is the use of computers and Internet services by small and medium-sized enterprises in Wielkopolska. The author examines the relationship between Internet use and the size of the company, its level of innovation and the educational standards and gender of the company manager/owner. The author identifies factors unfavorable to e-business and recommends moves to accelerate the development of modern information technology in the SME sector. The paper discusses the findings of a 2002 survey among 106 SMEs in Wielkopolska. To show the state of computerization and Internet use by Polish SMEs, the author presents the results of a Demoskop poll commissioned by the Polish Foundation for the Promotion and Development of Small and Medium-Sized Enterprises. The surveys indicate that SME computerization and Internet use in Wielkopolska are at a relatively high level compared with other regions of Poland. At the same time, computerization and Internet use grow with the size of the company and the educational standards of its owner/manager. Moreover, companies well established on the market tend to use computers and the Internet more often than those with a short market presence. Companies run by men display a similar level of computerization to those run by women. Finally, companies using the Internet are generally characterized by a higher level of innovation. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Computer-world Raport, [2000], IDG Poland S.A., Warszawa, listopad.
  2. De Steur D., Peggy Vercruysse, [2001], E-LECTROKMO (Small and Medium-sized Businesses) A study of the viability of internet based applications for small and medium-sized elektrotechnical businesses in Flandres-Belgium, 31st European Small Business Seminar, Dublin, Ireland, 12-14 September 2001: Seminar Papers, publikacja CD-ROM wydanym przez Dublin Institute of Technology.
  3. Dobiegała-Korona B., T. Doligalski, B. Korona, [2004], Konkurowanie o klienta e-marketingiem @, Difin, Warszawa.
  4. "E-Gospodarka", [2000], Computerworld Raport, IDG Poland S.A., Warszawa, październik.
  5. Hyvarinen L., [1995], Essays On Innovativeness And Its Evaluation In Small And Medium - Sizes Enterprises, Lappenrata University of Technology, Research Papers 49.
  6. Jasiński H.A., [1992], Przedsiębiorstwo innowacyjne na rynku, Książka i Wiedza, s. 171.
  7. Mizgajska H., [2002], Aktywność innowacyjna polskich małych i średnich przedsiębiorstw w procesie integracji z Unią Europejską, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, s. 174.
  8. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2000-2001, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2002.
  9. Stradowski J., [2000], Droższe tylko Japonia, Gazeta Wyborcza, 21 marca 2000.
  10. Technologie Internetu, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2000-2001.
  11. Wójtach H., [2000], Łeb do interesów, "Businessman Magazine" nr 5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu