BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dobija Dorota (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Metoda pomiaru kapitału kreatywności
A method of measurement of creativity capital
Źródło
Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 2005, t. 26, nr 82, s. 77-85, bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Rachunkowość, Kreatywność, Kreatywność personelu, Ocena kreatywności
Accounting, Creativity, Employees creativity, Creativity assessment
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano metodę pomiaru kapitału kreatywności. Pomiar w sensie ekonomicznym jest możliwy, gdy istnieje rynek i wartości wymienne. Wynagrodzenie pracownika może być uznane za właśnie taką wartość wymienną, przy założeniu, że rynek jest efektywny. Model pomiaru kapitału ludzkiego pozwala na określenie adekwatnej wielkości wynagrodzenia (jego wartości nominalnej) potrzebnego do zachowania kapitału ludzkiego zaangażowanego w pracownika. Porównując te wartość nominalną z rzeczywistą wielkością wynagrodzeń otrzymujemy wartość kapitału, dotychczas nieuwzględnianego w modelu kapitału ludzkiego, związanego z kreatywnością. Dalsze badania w tym zakresie mogą polegać na empirycznym wyznaczaniu rzeczywistej stopy zwrotu na kapitale kreatywności.(abstrakt oryginalny)

Creativity is a certain feature of human nature, and one can expect it to be a very complex issue determined by the social environment and organizational context. Economic measurement, whose results arę reported in money terms, creates natural impediments, but results obtained provide useful information provided that the subject of measurement is clearly stated, which means that one knows what is being measured. When market exists, then the exchange value is present and the measurement is possible. It is worth noticing that in relation to an employee this exchange value takes a form of his remuneration. Labor is a transformation of employee's energy (human capital) and its concentration in the final goods and services, while salary is an equivalent which the employee gets in the adequate market exchange provided that the market is efficient. The measure of creativity must originate from the existence of a surplus above the fair salary. Human capital model allows for estimation of its adequate, numerical size.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dobija M. Dobija D., O naturze kapitału, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowość (37), 2003, ss. 3-15.
  2. Dobija M. (1998) How to place human resources into the balance sheet? Journal of Human Resource Costing and Accounting. vol. 3. no 1. ss 83-92.
  3. Dobija M. (2002a), Monetary Unit - The Theory of Value, Prace miedzynarodowych warsztatów „Monetary Unit Stability in Holistic Approach", Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.
  4. Dobija M., (2002b), Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie ekonomii i rachunkowości, [w:] Woźniak M. G. (2002), (red), Ekonomia nie tylko dla wtajemniczonych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, s. 111.
  5. Dobija D., Dobija M. (2003), Dowód na istnienie kapitału intelektualnego, Master of Business Administration, Nr 4(63), Wydawnictwo WSPiZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  6. Heerwagen J.(2002), Creativity, http://www.sc.doe.gov/sc-5/benchmark/Ch%2015%20Creativity%2006.10.02.pdf
  7. Koźmiński A. K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, PWN, s. 144.
  8. Kwiatkowski S., Edvinsson L., (1999), Knowledge Cafe for Intellectual Entrepreneurship, Wydawnictwo WSPiZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  9. Ijiri.Y.(1995), Segment Statements and Informativeness Measures, Managing Capital vs. Managing Resources, Accounting Horizons, (Vol. 9. no. 3), ss. 55-67.
  10. Oldham G. R., Cumming A. (1996), Employee Creativity: Personal and Contextual Factors, Academy of Management Journal 39(3), ss. 607-635.
  11. Osho, (1999), Creativity, St. Martin's Griffin, New York. [12] Sunder S.(1997), Theory of Accounting and Control, South-Western College Publishing.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-4381
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu