BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rehker Martin
Tytuł
Informacja marketingowa jako czynnik sukcesu usługodawców finansowych działających w segmencie klientów detalicznych. Cz. 3 - Rozwój produktu
Product development
Źródło
Bank i Kredyt, 2005, nr 4, s. 64-75, bibliogr. 29 poz.
Słowa kluczowe
Usługi finansowe, Bankowość detaliczna, Informacja marketingowa, Produkty bankowe, Obsługa klienta, Proces podejmowania decyzji, Decyzje konsumenckie
Financial services, Retail banking, Marketing information, Bank product, Customer service, Decision making process, Consumer decision
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule skoncentrowano się na temacie rozwoju produktu. Podkreślono, że rozwój produktu powinien uwzględniać potrzeby klientów w odniesieniu do oferty, dostępności, ceny itd. Składają się na niego m.in. rozwój nowych produktów i nowych linii produktów, rozwój i poprawa istniejących produktów oraz nowe pozycjonowanie istniejącego produktu. Głównym celem rozwoju produktu jest stworzenie takiego wyboru ofert, który prowadzi do możliwie długotrwałej lojalności korzystających z nich klientów. Przedstawiono specyfikę procesu podejmowania decyzji przez klienta w branży usług finansowych. Przybliżono wzorcowy proces rozwoju produktu. Opisano i oceniono najważniejsze metody możliwe do zastosowania w fazie testowania koncepcji, z punktu widzenia badania rynku. Na koniec podano konkretne zalecenia co do metod, które powinny być stosowane przez usługodawców finansowych w segmencie klientów detalicznych.

The important role of information about market, customers and competitors in product development as success factor for financial service providers in the Retail segment is discussed. Concretely, a recommended approach in this topic area is presented, applicable market methods are described and compared. This topic area is of high importance, as customer needs develop and a competitive edge cannot always be gained basing only on traditional products. Innovative products, smart packaging and smart pricing are required. A systematic approach to actively shaping the service provider's offer is called for. Basing on a typical product development process, the article derives the core questions, marketing has to answer. For the most complex step of product development, concept testing, available market research methods are presented. A comparative strength-weaknesses analysis allows pinpointing the optimal method for a given problem and in a given situation.The article concludes in emphasizing, that professional, modern and adequate market research in product development should not stay the domain of other industries. Modern, well tested and highly effective methods are available for the financial industry and should be applied in a focused way. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. C. Hahn: Conjoint- und Discrete Choice-Analyse als Verfahren zur Abbildung von Präferenzstrukturen und Produktauswahlentscheidungen; Ein theoretischer und computergestützter empirischer Vergleich. Münster 1997 Lit Verlag.
  2. J.A. Howard, J.N. Sheth: The theory of buyer behavior. New York 1969 Wiley.
  3. P. Kotler: Marketing management: analysis, planning, implementation, and control. London 1994 Prentice-Hall International.
  4. H. Meffert, M. Bruhn: Dienstleistungsmarketing: Grundlagen, Konzepte, Methoden; mit Fallstudien. Wiesbaden 2003 Gabler.
  5. E. Langeard, P. Reffait, P. Eiglier: Developing new.services, in Creativity in Services Marketing. M. Venkatesan, D.M. Schmalensee, C. Marshall (ed.), Chicago, IL. 1986 American Marketing Association, s. 120-23.
  6. fi. H. Sattler, S. Hensel-Börner: A comparison of conjoint measurement with self-explicated approaches. W: Conjoint Measurenent: Methods and Applications, A. Gustafsson, A. Hermann, F. Huber (ed.), Berlin et al.: 2000 Springer Verlag, s. 121-133.
  7. C. Johnson: Adaptive Conjoint Analysis. Ketchum, ID: Sawtooth Software Conference Proceedings 1987.
  8. C.R. Duke: Understanding customer abilities in product concept tests. "Journal of Product & Brand Management", Vol. 3, No. 1/1994, s. 48-57.
  9. P.E. Green, A.M. Krieger, S. Agarwal: Adaptive Conjoint Analysis: Some Caveats and Suggestions, "Journal of Marketing Research", Vol. 28, No. May/1991, s. 215-222.
  10. P.E. Green, V. Srinivasan: Conjoint analysis in marketing: new developments with implications for research and practice. "Journal of Marketing", Vol. 54, No. October/1990, s. 3-19.
  11. J.C. Groth: The exclusive value principle - a concept for marketing. "Journal of Product & Brand Management", Vol. 3, No. 3/1994, s. 8-18.
  12. W. Grzegorczyk: Metody wprowadzania nowych produktów. "Bank" nr 2/2002, s. 66-67.
  13. A. Johne, C. Storey: New service development: a review of the literature and annotated bibliography. "European Journal of Marketing", Vol. 32, No. 3/4/1998, s. 184-251.
  14. R.P. LeBlanc, L.W. Turley: An exploratory investigation o f consumer decision making in the service sector. "Journal of Services Marketing", Vol. 7, No. 4/1993, s. 1-18.
  15. J.J. Louviere: Hierarchical information integration: a new method for design and analysis of complex multiat-tribute judgement. "Advances in Consumer Research", Vol. 11/1984, s. 148-155.
  16. J.J. Louviere, G. Woodworth: Design and analysis of simulated consumer choice or allocation experiments: an approach based on aggregate data. "Journal of Marketing Research", Vol. 26/1983, s. 456-462.
  17. C. Obermiller: Feelings about feeling state research. "Advances in Consumer Research", Vol. 17/1990.
  18. I. P. Rutkowski: Strategie nowego produktu w sekwencyjnym oraz zintegrowanym procesie rozwoju. "Marketing i Rynek" nr 7/2002, s. 2-9.
  19. I. P. Rutkowski: Modele rozwoju nowego produktu. "Marketing i Rynek" nr 5/2003, s. 2-8.
  20. E.E. Scheuing, E.M. Johnson: A proposed model for new service development. "Journal of Services Marketing", Vol. 3, No. 2/1989, s. 25-34.
  21. N. Srinivasan, C.S. Park: Surprising robustness of the self-explicated approach to customer preference structure measurement. "Journal of Marketing Research", Vol. 34, No. May/1997, s. 286-291.
  22. G. Storey, CJ. Easingwood: The value of non-direct benefits in the financial services sector. "Journal of Business Research", Vol. 44/1999.
  23. B. Ülegin: Using hierarchical information integration to examine customer preferences in banking. "International Journal of Bank Marketing", Vol. 16, No. 5/1998, s. 202-210.
  24. W. Burhenne, M. Vriens, D. R. Wittink: Commercial use of Conjoint analysis in Europe: results and critical reflections. Sequim, WA 1992.
  25. S. Hensel-Börner, H. Sattler: Ein empirischer Validitätsvergleich zwischen der Customised Computerized Conjoint Analysis (CCC), der Adaptive Conjoint Analysis (ACA) und Self-Explicated-Verfahren. Hamburg 2001.
  26. C. Johnson: History of ACA. Sequim, WA 2001.
  27. H. Sattler, A. Hartmann: Commercial use of conjoint analysig in Germany, Austria and Switzerland. University of Hamburg 2002.
  28. J. Huber: What we have learned from 20 years of conjoint research. Duke University, Fuqua School of Business 1997.
  29. J.J. Louviere, H. Oppewal, H. J. P. Timmerrnans, T. Thomas: Handling large number of attributes in conjoint analysis: who says existing techniques can't be applied? But if you want an alternative, how about hierarchical choice experiments? Provo, UT David Eccles School of Business, University of Utah 1995.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5520
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu