BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czakon Wojciech
Tytuł
Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Źródło
Przegląd Organizacji, 2005, nr 5, s. 5-8
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Teorie zarządzania
Strategic management, Enterprise competitiveness, Competitive advantage, Management theories
Abstrakt
Celem artykułu jest próba wykazania luki związanej z brakiem relacji pośród źródeł przewagi konkurencyjnej. Zwrócono uwagę, że poszczególne źródła przewagi traktuje się tak, jakby były w pełni autonomiczne (zasoby, kompetencje, siły). Tymczasem pomiędzy tymi źródłami występują więzi. Szczególnie wyraziście ujawniają się one w tzw. sieciach międzyorganizacyjnych. Autor podejmuje próbę wypełnienia tej luki poznawczej, wyłaniając relacyjne podejście do przewagi konkurencyjnej. Wywód dzieli na trzy części. W pierwszej precyzuje istotę luki poznawczej. W drugiej wprowadza kategorię renty relacyjnej. Na zakończenie proponuje ramy badawcze podejścia relacyjnego.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. A. ARIŃO, J. de la TORRE, P.S. RING, Relational Quality: Managing Trust in Corporate Alliances, "California Management Review" 2001, vol. 44, nr 1, s. 109-131.
  2. M. BRATNICKI, Kompetencje przedsiębiorstwa, Placet, Warszawa 2000, s. 55-57.
  3. R.S. BURT, Structural Holes - The Social Structure of Competition, Harvard University Press, Cambridge, Mas-sachussets 1992.
  4. H. CHWISTECKA-DUDEK, W. SROKA, Alianse strategiczne. Problemy teorii i dylematy praktyki. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000, s. 23.
  5. C. DONADA, Generating Cooperative Gain in a Vertical Partnership: A Supplier's Perspective, "Canadian Journal of Administrative Sciences 2002", vol. 19, nr 2, s. 179-180.
  6. J. J. DYER, H. SINGH, The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Inteorganizational Competitive Advantage, "The Academy of Management Review" 1998, vol. 24, nr 4, s. 662.
  7. J. GALASKIEWICZ, S. WASSERMAN, Mimetic Processes Within an Interorganizational Field, "Administrative Science Quarterly" 1989, vol. 34, nr 3, s. 454-479.
  8. B. GOMES-CASSARES, Do You Really Have an Alliance Strategy?, "Strategy & Leadership" 1998, vol. 26, nr 4, s. 6-11.
  9. C. JONES, W.S. HESTERLY, S.P. BORGATTI, A General Theory of Network Governance: Exchange Conditions and Social Mechanisms, "Academy of Management Review" 1997, vol. 22, nr 4, s. 926.
  10. P. KALE, H. SINGH, H. PERLMUTTER, Learning and Protection of Proprietary Assets in Strategic Alliances: Building Relational Capital, "Strategic Management Journal" 2000, vol. 21, nr 3, s. 217-237.
  11. J. OWEN-SMITH, W.W. POWELL, Knowledge Networks as Channels and Conduits: The Effects of Spillovers in the Boston Biotechnology Community, "Organization Science" 2004, vol. 15, nr 1, s. 5-21.
  12. M.A. PETERAF, The Cornerstones of Competitive Advantage: a Resource Based View, "Strategic Management Journal" 1993, vol. 14, s. 179-191.
  13. J. PFEFFER, G. SALANCIK, The External Control of Organizations: A Resource Dependence Perspective, Harper & Row, New York 1978.
  14. J. M. PODOLNY, T.E. STUART, M.T. HANNAN, Networks, Knowledge, and Niches: Competition in the Worldwide Semiconductor Industry, 1984-1991, "The American Journal of Sociology" 1996, vol. 102, nr 3, s. 659-689.
  15. M.E. PORTER, Competitive Advantage - Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York 1985.
  16. M.E. PORTER, Strategia konkurencji, PWE, Warszawa 1996.
  17. W. POWELL, K.W. KOPUT, L. SMITH-DOERR, Interorganizational Collaboration and the Locus of Innovation: Networks of Learning in Biotechnology, "Administrative Science Quarterly" 1996, vol. 41, nr 1, s. 116-145.
  18. J. ROBINS, M.F. WIERSEMA, A Resource-Based Approach to the Multibusiness Firm: Empirical Analysis of Porfolio Interrelationships and Corporate Financial Performance, "Strategic Management Journal" 1995, vol. 16, nr 4, s. 277-299.
  19. J. ROKITA. Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 2005 s. 154.
  20. R.P. RUMELT, How Much Does Industry Matter?, "Strategic Management Journal" 1991, vol. 12, nr 3, s. 167-185.
  21. C. SHAPIRO, H.R. VARIAN, The Art of Standard Wars, "California Management Review" 1999, vol. 41, nr 2, s. 8-32.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-7221
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu