BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bieleninik Edward, Mikuś Jan
Tytuł
Prognoza warunkowa zasięgu handlowego rynku
Conditional Forecasting of the Trade Area Dimension
Źródło
Badania Operacyjne i Decyzje, 2005, nr 1, s. 5-24, bibliogr. 5 poz.
Operations Research and Decisions
Słowa kluczowe
Geografia handlu, Lokalizacja obiektów handlowych, Prognozowanie makroekonomiczne
Trade geography, Trade centres location, Macroeconomic forecasting
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono pewne zastosowania modeli Huffa i Laksmanana-Hansena do badania zasięgu przestrzennego rynku. Wyznaczono mapy warstwicowe i powierzchniowe zasięgu centrów handlowych dla wybranego przykładu oraz macierze przepływów finansowych. Zdefiniowano i zilustrowano na przykładach prognozę warunkową zasięgu centrów handlowych.

In the paper, we present some applications of Huffs and Laksmanan-Hansen's models to the trade area range analysis. The subjects discussed are illustrated by an example of the real area with three hypothetical trade centers. In order to quantitatively express the factors describing trade centers we propose an approach using the experts evaluation method. The contour and surface probability maps for trade centers and financial flow matrices have been evaluated and designed. Composing the maps of several centers in the same picture, the areas of dominance of particular centers have been marked. The border lines of the range of the neighbouring centers are represented by the equal probability curves. We show that the model can be used for forecasting purposes. To this end, we define and illustrate the notion of the trade area range conditional probability.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. DAVIES R. L., Marketing Geography, Methuen & Co. Ltd., London 1977.
  2. DREWIŃSKI M., Geografia handlu, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wroclaw 1992.
  3. GALANC T., JAŚKIEWICZ Z., MIKUŚ J., Prognoza technicznej sprawności obiektu generowana jego uogólnionym parametrem, Zagadnienia eksploatacji maszyn, zeszyt 4 (84), 1990.
  4. HUFF D. L., A probability Analysis of Shopping Centre Trade Areas, Land Economics, 1963, nr 53, 81-89.
  5. MYNARSKI S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1230-1868
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu