BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Baraniecka Anna, Witkowski Jarosław
Tytuł
Siedem pułapek certyfikacji systemów zarządzania jakością
Źródło
Przegląd Organizacji, 2005, nr 7-8, s. 61-65
Słowa kluczowe
Certyfikacja systemu jakości, Certyfikat jakości, System zarządzania jakością, Zarządzanie jakością
Quality system certification, Certificate of quality, Quality management systems, Quality management
Abstrakt
Artykuł omawia siedem głównych wad certyfikacji systemów zarządzania jakością, którymi są: duża pracochłonność i czasochłonność, bardzo wysokie koszty, nadmierna formalizacja procesów, marginalizacja istotnych obszarów zarządzania, spowalnianie procesu rzeczywistej integracji dostawców na podstawie partnerstwa, zaufania i wzajemnej korzyści, koncentracja na zarządzaniu operacyjnym oraz nie kontrolowane zmiany w hierarchii organizacyjnej. Przedstawione w artykule opinie i wątpliwości wskazują, że liczne pułapki na drodze do uzyskania certyfikatów mogą utrudniać sprawne i efektywne funkcjonowanie organizacji.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ph. CROSBY, ISO 9000 + ISO 14000, "News", listopad-grudzień 1999, Genève, [za:] K. LISIECKA, Czy certyfikacja systemu jakości wg norm serii 9000 się opłaca, "Problemy Jakości" 2003, nr 3, s. 5.
  2. J. BRILMAN, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002, s. 229-230.
  3. J.J. DAHLGAARD, K. KRISTENSEN, O.K. KAŃJI, Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2000, s. 71.
  4. Wyniki badań E. NAVEHA i A. MARCUSA za: ABC Jakości. Akredytacja. Badania. Certyfikacja, "Quality Review", nr 2(30) 2002, s. 28.
  5. Wyniki badań E. NAVEHA i A. MARCUSA za: ABC Jakości. Akredytacja. Badania. Certyfikacja, "Quality Review", nr 2(30) 2002, s. 28.
  6. K. LISIECKA, Czy certyfikacja systemu jakości wg norm serii 9000 się opłaca, "Problemy Jakości" 2003, nr 3.
  7. S. LEVIT, Quality is Just the Beginning. Managing for Total Responsiveness. A Much-needed Critique of Mainstream Thinking on the Total Quality Movement, McGraw-Hill, New York 1994, s. 132-134.
  8. L. PRINTZ, Highly Dangerous Medicine, Arhus Stiftisti-dende, Arhus 1993, [za:] J.J. DAHLGAARD, K. KRISTENSEN, G.K. KANJI, Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2000, s. 72.
  9. E. GŁADOSZ, Kreowanie kultury jakości a TQM, "Problemy Jakości" 2002, nr 2, s. 36.
  10. E. SKRZYPEK, Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2002, s. 38.
  11. W. ERVARSHEIM, B. MISCHKE, Von Qualitätsmanagement System zu Total Quality Management, "Quality und Zuverlässigkeit" 1995, nr 10, s. 1154, za: E. SKRZYPEK, Jakość i efektywność, op.cit., s. 38.
  12. PN-ISO 9000:2001.
  13. D. WATERS, Zarządzanie operacyjne, PWN, Warszawa 2001, s. 19.
  14. M. TROCKI, Wartość przedsiębiorstwa i wartość jego produktów, "Master of Business Administration" 2001, nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-7221
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu