BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chlipała Paweł (Wydział Zarządzania)
Tytuł
Strategia i planowanie zasobów intelektualnych przedsiębiorstwa
Strategy and planning of intellectual resources in the enterprise
Źródło
Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2005, nr 11, s. 46-54
Słowa kluczowe
Strategia przedsiębiorstwa, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Kapitał intelektualny, Organizacja i zarządzanie
Corporation strategies, Enterprise competitiveness, Competitive advantage, Intellectual capital, Organisation and management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedstawiono model kształtowania marketingowej przewagi konkurencyjnej w oparciu o kapitał intelektualny. Podkreślono znaczenie unikatowych zasobów i kompetencji w osiąganiu przez przedsiębiorstwo przewagi konkurencyjnej. Zaprezentowano sekwencję działań analitycznych, planistycznych i kontrolnych wspierających budowę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Due to proper utilisation of intellectual capital the enterprise may obtain higher value added than its competitors. Strategic analysis of intellectual resources and careful planning of their development contributes to the development of competitive advantage. The article presents a model of analysing, planning and controlling the intellectual assets, what is essential in building competitive advantage of a company.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", 1991, No. 1.
  2. Barney J., Resource-Based Theories of Competitive Advantage: A Ten Year Retrospective on the Resource-Based View, "Journal of Management", 2001, No. 27.
  3. Bontis N., Assessing Knowledge Assets: A Review of the Models Used to Measure Intellectual Capital, "International Journal of Management Reviews", March 2001.
  4. Bratnicki M., Dylematy i pułapki współczesnego zarządzania, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2001, s. 112-114.
  5. Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa, od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000, s. 50-52.
  6. Brooking A., Intellectual Capital, Core Asset for the Third Millennium Enterprise, International Thomson Business Press, London 1998, s. 13-16.
  7. Chatzkel J., Intellectual Capital, Capstone Publishing, Oxford 2002, s. 6-8.
  8. Cyrson E., Nowy paradygmat strategii konkurencji, [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw, nowe podejście, pod red. E. Skawińskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2002, s. 39-48;.
  9. Dobija D., Pomiar zasobów intelektualnych firmy, [w:] Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 36, Szkoła Główna Handlowa, s. 132-133.
  10. Edvinsson L., Malone M., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001, s. 40;.
  11. Gudkova S., Wycena kapitału intelektualnego przedsiębiorstw. Najlepsze praktyki skandynawskie, "Master of Business Administration", Marzec-Kwiecień 2003, Nr 2.
  12. Hooley G., Broderick,A., Möller K., Competitive Positioning and the Resource-Based View of the Firm, "Journal of Strategic Marketing", 1998, No. 6.
  13. Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A., Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difm, Warszawa 2002, s. 63-65.
  14. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001, s. 66 i 83.
  15. Stewart T., The Wealth of Knowledge, Intellectual Capital and the Twenty-First Century Organization, Currency-Doubleday, New York 2001, s. 12-13.
  16. Sullivan P., Value-Driven Intellectual Capital, How to Convert Intangible Corporate Assets into Market Value, John Wiley & Sons, New York 2000, s. 229-232;.
  17. Sveiby K., The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge-Based Assets, Barrett-Kohler, San Francisco 1997.
  18. Szymura-Tyc M., Paradygmaty konkurencji i ich implikacje dla badań orientacji marketingowych przedsiębiorstw, [w:] Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych, podstawy teoretyczno-metodyczne, kierunki badań, pod red. L. Żabińskiego, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1999, s. 121-124.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0860-6846
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu