- Autor
- Miłota Krzysztof
- Tytuł
- Badanie etnocentryzmu konsumenckiego Polaków na przykładzie wybranych branż
Research on Ethnocentrism of Polish Customers Using the Example of Chosen Branches - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Marketing : problemy teorii i praktyki marketingu (2), 2006, nr 1110, s. 133-154
- Słowa kluczowe
- Decyzje konsumenckie, Świadomość społeczna, Postawy społeczne, Tożsamość narodowa, Etnocentryzm, Zachowania konsumenta, Konsument
Consumer decision, Public awareness, Social attitudes, National identity, Ethnocentrism, Consumer behaviour, Consumer - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Etnocentryzm konsumencki to przekonanie, że kupowanie towaru zagranicznego pochodzenia jest niesłuszne i niemoralne. W świetle przeprowadzonych badań autor pokazuje jaka jest świadomość Polaków podczas podejmowania decyzji zakupowych, omawia metody pomiaru, poziomu i rozkładu etnocentryzmu. Na wybranych przykładach ukazuje wpływ kraju pochodzenia na proces dokonywania wyboru.
The Polish customer does not put his ethnocentrism into action. Many customers declare paying attention to the origin of the product, but research and rising import amounts show that it is only a declaration. This situation is a result of quality matters and knowledge about the real origin of products. Polish customer is pragmatic when shopping and safety, quality, brand, prestige, price, etc. are much more important than origin. The relations between age and ethnocentrism, rising import and declining duties will make ethnocentrism even less important factor in the future. It is very important to use "non-insinuating" techniques when analyzing ethnocentrism: the results are more compact and customers are expected to give their real opinions.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A., Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe, AE w Krakowie, Warszawa-Kraków 1992.
- Budnikowski A., Kawecka-Wyrzykowska E., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 1996.
- Encyklopedia powszechna, PWN, Warszawa 1994.
- Falkowski A., Rożnowski B., Witkowski T.H., Etnocentryzm konsumencki – nowe wyzwanie dla marketingu (1), „Marketing i rynek” nr 3, 1996.
- Falkowski A., Rożnowski B., Witkowski T.H., Etnocentryzm konsumencki – nowe wyzwanie dla marketingu (2), „Marketing i Rynek” nr 4, 1996.
- Jakubów L. Społeczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw, AE, Wrocław 2000.
- Karcz K., Postawy konsumentów wobec produktów zagranicznych a decyzje w marketingu międzynarodowym, [w:] Współczesne problemy marketingu międzynarodowego, red. Wiktor J., AE. Kraków 1998.
- Karcz K., Kędzior Z., Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych, CBiE AE, Katowice 1999.
- Manstead A.S.R., Hewstone M., The Blackwell Encyclopedia of Social Psychology, Blackwell Publishers, Oxford 1995.
- Mazurek-Łopacińska K., Zmiany zachowań konsumenckich w warunkach transformacji polskiej gospodarki, AE, Wrocław 1998.
- Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, red. Mazurek-Łopacińska, AE, Wrocław 1996.
- Mulimedialna encyklopedia powszechna (CD), edycja 2001.
- Rocznik demograficzny, GUS, Warszawa 2001.
- Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, AE, Wrocław 1996.
- Roth M.S., Romeo J.B., Matching product category and country image perceptions. A framework for managing country of effects, “Journal of International Business Studies” nr 3, 1992.
- Ryttel A., Rola efektu kraju pochodzenia w strategii marketingowej, „Marketing i Rynek” nr 7, 1999.
- Santorski J. & Co. The Blackwell Encyclopedia of Social Psychology, (red.) Strzałkowska A., Warszawa 2000.
- Shimp T.A., Sharma S., Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE, “Journal of Marketing Research” no 24, 1987.
- Stolarczyk E., Postawy etnocentryczne konsumentów jako uwarunkowania decyzji marketingowych, [w:] Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej, red. Karcz K., Kędzior Z., Kolny B., Kuckarska B., Maciejewski G., Malinowska M., Mikołajczyk B., CbiE AE, Katowice 1999.
- Sumner G.A., Folkways, Ginn Custom Publishing, New York 1906.
- Szromik A., Etnocentryzm konsumencki jako zjawisko społeczne i problem badawczy, [w;] Konsument – przedsiębiorstwo – przestrzeń, CBiE AE, Katowice 1998.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
1732-0720 - Język
- pol