BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Przybylska Krystyna
Tytuł
Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa
Methods to Measure Enterprise Internationalization
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2006, nr 3, s. 41-58, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Globalizacja działań przedsiębiorstwa
Enterprise internationalization, Company on the international market, Globalization of enterprise activity
Abstrakt
Stopień internacjonalizacji przedsiębiorstwa informuje o intensywności i zasięgu jego międzynarodowej działalności gospodarczej, czyli wskazuje on na poziom zaangażowania zasobów firmy poza granicami kraju macierzystego. Artykuł ma na celu: dokonanie przeglądu dotychczasowego dorobku naukowego z zakresu stosowanych miar stopnia umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, weryfikację i ocenę przydatności najczęściej stosowanej miary tego zjawiska, a mianowicie wskaźnika transnacjonalizacji korporacji (TNI) oraz zaproponowanie modyfikacji tego wskaźnika.

The degree of internationalization of enterprises is determined by the intensity and scope of their business activity on foreign markets. The article consequently sets out to: review scientific achievements in measuring enterprise internationalization to date, verify and assess the usefulness of the most popular indicator known as the transnationality index (TNI) and propose modifications in this index.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dorrenbacher Ch., [2000], Measuring Corporate Internationalization, Discussion Paper, Wissen-schaftszentrum Berlin fur Sozialforschung, Berlin ISSN.
  2. Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J., [2000], Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wyd. AE w Poznaniu.
  3. Hassel A., Hopner M., Kurdelbusch A., Rehder B., Zugerhor R., [2001], Two Dimensions of the Internationalization of Firm, Max-Planck-Institut fur Gesellschaftsforschung, Koln, Vol. 1.
  4. Ietto-Gillies G., [1998], Different Conceptual Frameworks for the Assessment of the Degree of Internationalization: an Empirical Analysis of Various Indices for the Top 1000 Transnational Corporations, Transnational Corporation, Vol. 7, Iss. 1.
  5. Ramaswamy K., Kroeck K.G., Renforth W., [1996], Measuring the Degree of Internationalization of a Firm: A Comment, Journal of International Business Studies, Washinghton: First Quarter, Vol. 27, Iss. 1.
  6. Ronen S., Shenkar 0., [1985], Clustering Countries on Attitudial Dimensions: A Review and Synthesis, Academy of Management Review, Vol. 10, Iss. 3.
  7. Rymarczyk J., [2004], Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  8. Shift Toward Services, [2004], World Investment Report 2004, UNCTAD, New York-Geneva.
  9. Sullivan D., [1994], Measuring the Degree of Internationalization of a Firm, Journal of International Business Studies, Washington, Second Quarter, Vol. 25, Iss. 2.
  10. Sullivan D., [1996], Measuring the Degree of Internationalization of a Firm: A reply, Journal of International Business Studies, Washington: First Quarter, Vol. 27, Iss. 1.
  11. UNICAD-UN, [1995], New York-Geneva.
  12. World Investment Report 1995, [1995], UNCTAD/UN, New York-Geneva.
  13. World Investment Report 2004: The Shift Towards Services, [2004], UNCTAD/UN, New York-Geneva.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu