BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rozkwitalska Małgorzata
Tytuł
Różnorodność jako wartość kultury organizacyjnej na przykładzie pięciu największych korporacji transnarodowych świata
Diversity as a value in an organizational culture - the case of the world's top five transnational corporations
Źródło
Organizacja i Kierowanie, 2007, nr 2, s. 33-59, bibliogr. 40 poz.
Organization and Management
Słowa kluczowe
Kultura organizacji, Korporacje, Korporacje międzynarodowe, Zarządzanie międzykulturowe
Corporate culture, Corporation, International corporation, Intercultural management
Abstrakt
W artykule podjęto próbę zobrazowania istoty różnic kultur narodowych dla prowadzenia biznesu międzynarodowego. W części drugiej przedstawiona została ewolucyjna teoria korporacji transnarodowych w powiązaniu z modelami zarządzania międzykulturowego. Wysunięto tezę, że jedynie w modelu współpracy kulturowej szczególny nacisk kładzie się na kwestie różnorodności. Jedynie ten model pozwala korporacjom skutecznie działać w warunkach różnic kulturowych. W ostatniej części pracy pokazano koncepcję różnorodności na przykładzie pięciu największych według aktywów zagranicznych korporacji transnarodowych świata umieszczonych na liście UNCTAD. Na podstawie tych analiz można wyciągnąć ogólny wniosek, że różnorodność jest cenną wartością, korzystną dla biznesu międzynarodowego. (abstrakt oryginalny)

In this article author tried to portrait the essence of national culture differences in international business. The second part of this paper focus on evolutionary theory of transnational corporations (TNC's) in references to models of cross-cultural management. The thesis was risen that only cultural cooperation concept pays special attention to diversity issue and help transnational corporations face with cultural differences. The last part of this article presents how the top five corporations, according to foreign assets collected on UNCTAD's list, solved diversity problem. The general conclusions of the case of TNC's suggest that diversity is valuable and beneficial to international business. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Barltlett Ch.A., Building and Managing the Transnational: The New Organizational Challenge, [w:] M.E. Porter, ed., Competition in Global Industries, Harvard Business School Press, Boston Mass, 1986.
  2. Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2006.
  3. Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difm, Warszawa 2003.
  4. Daniels J.D., Pitts R.A., Tretter J.M., Strategy and Structure of US Multinationals: An Exploratory Study, "American Management Journal" 1984, nr 27 (2).
  5. Ford Motor Company Business Principles.
  6. GE 2005 Citizenship Report: Diversity andlnclusiveness.
  7. General Motors 2004/05 Corporate Responsibility Report.
  8. Graham J.H., Culture and Human Resource Management, [w:] A.M. Rugman, T.L. Brewer, ed., The Oxford Handbook of International Business, Oxford University Press, New York 2003.
  9. G3 Version for public comment. 2 January - 31 March 2006, Global Reporting Initiative, Amsterdam 2006.
  10. Hall E.T., The Silent Language in Overseas Business, "Harvard Business Review", May-June 1960.
  11. Jarczewska-Romaniuk A., Przedsiębiorstwa międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza "Branta", Bydgoszcz - Warszawa 2004,
  12. Johnson J., Vahlne J.E., The Internationalization Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, "Journal of International Business Studies" 1977, nr 8(1).
  13. Koźmiński A., Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, PWE, Warszawa 1999.
  14. Lawrance L., The European Multinationals, Greylock, Greenwich 1976.
  15. Making energy more. Sustainability Report 2005, BP Pic.
  16. Multinational Corporation in World Development, UN, New York 1973.
  17. Nowakowski M.K., Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, Difm, Warszawa 1999,
  18. Nowakowski M.K. (red.), Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, Key Text, Warszawa 2000.
  19. Nowakowski M.K., Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005.
  20. Perlmutter H., The Tortuous Evolution of the Multinational Corporation, "Columbia Journal of World Business" 1969, nr 5(1).
  21. Proposed Convention on Cultural Diversity Prepared for the International Network for Cultural Diversity 2003, International Network for Cultural Diversity, Ottawa 2003,
  22. Rymarczyk J., Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw - teoria i praktyka polska, [w:] Z. Olesiński, (red.), Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce, PWE, Warszawa 1998.
  23. Rymarczyk J., Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1996.
  24. Rozkwitalska M., Kultura organizacyjna korporacji transnarodowych oparta o społeczną odpowiedzialność, "Organizacja i Kierowanie" 2006, nr 2(24).
  25. Stopford J.M., Wells L.T., Managing Multinational Enterprise: Organization of the Firm and Ownership of the Subsidiaries, Basic Books, New York 1972.
  26. Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  27. The Impact of Multinational Corporations on Development and International Relations, UN, New York 1974.
  28. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  29. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  30. Vodafone Group Pic Corporate Responsibility. Report for 2006 financial year.
  31. Westney D.E., Zaheer S., The Multinational Enterprise as an Organization, [w:] Rugman A.M., Brewer T.L., ed., The Oxford Handbook of International Business, Oxford University Press, New York 2003.
  32. Wilkins M., The History of Multinational Enterprise, [w:] Rugman A.M., Brewer T.L., ed., The Oxford Handbook of International Business, Oxford University Press, New York 2003.
  33. World Investment Report 1993: Transnational Corporations and Integrated International Production, UN, New York 1993.
  34. World Investment Report 2005: Transnational Corporation and the Internationalization of Research and Development, UN, New York and Geneva 2005.
  35. World Investment Report 2006: FDI from Developing and Transition Economies: Implications for Development, United Nations, New York and Geneva 2006.
  36. http://www.ford.com/eri/company/about/sustainability/2005-06/relEmployees.htm.
  37. http://www.ford.com/en/company/about/sustainability/2005-06/relDiversity.htm.
  38. http://www.ge.com/en/citizenship/employees/workforce.htm.
  39. http://www.ge.com/en/citizenship/employees/diversity.htm.
  40. http://www.ge.com/en/citizenship/employees/employee.htm.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu