BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karpińska-Mizielińska Wanda, Smuga Tadeusz
Tytuł
Determinanty bezpośrednich inwestycji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych
The Determinants of Polish Companies' Direct Investment Abroad
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2007, nr 9, s. 31-53, tabl., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Inwestycje zagraniczne, Inwestycje, Bariery inwestycji zagranicznych, Kondycja przedsiębiorstwa
Foreign investment, Investment, Foreign investment barriers, Enterprises condition
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły, że bezpośrednie inwestycje polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych są jeszcze w początkowym stadium rozwoju. Wskazuje na to zarówno ich wartość i formy, jak i znaczna ostrożność badanych podmiotów w podejmowaniu takich działań. Stąd m.in. wybór przede wszystkim rynków europejskich jako miejsca lokalizacji inwestycji. Zauważyć należy również, że motywy, formy, a nawet wymieniane przez respondentów bariery inwestowania są bardzo podobne do tych, które zidentyfikowano w analizach zagranicznych oraz w badaniach prowadzonych wśród inwestorów zagranicznych obecnych na polskim rynku. Ich rozpoznanie ma ogromne znaczenie poznawcze, zwłaszcza w kontekście spodziewanego w najbliższych latach dalszego rozwoju polskich BIZ i konieczności wypracowania odpowiednich instrumentów polityki gospodarczej na tym obszarze. (abstrakt oryginalny)

The paper offers a comprehensive analysis of direct investments made by Polish companies abroad. Such investments have intensified in recent years, especially since Poland joined the European Union on May 1, 2004. Foreign expansion is an important part of the development strategies of many Polish companies today. The empirical research described in the paper identifies the factors that determine direct investment by Polish companies abroad, with a special focus on barriers to such projects. The studies in question were carried out at the Foreign Trade Research Institute (IKiCHZ) in 2006 and involved two groups of businesses: those that have already invested abroad in recent years, and those that may carry out such projects in the future. The latter group comprises potential investors who stand out in the corporate sector because of their market position, financial condition and the fact that exports account for a large part of their sales. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. 500 najbardziej innowacyjnych polskich firm, [13 grudnia 2005], "Gazeta Prawna".
  2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a zmiany strukturalne w przedsiębiorstwie. Raport z badań empirycznych (kierownictwo projektu J. Kotwicz-Jawor) [2001], "Gospodarka Narodowa", nr 5-6.
  3. Buckley A., [2002], Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, PWN, Warszawa.
  4. Burzyński W, Karpińska-Mizielińska W, Konat G., Smuga T., Ważniewski P. (kierownictwo T. Smuga), [2006], Zainteresowanie polskich przedsiębiorstw inwestycjami zagranicznymi i ich ubezpieczeniem w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna, IKCHZ, Warszawa.
  5. Cieślik A., [2005], Geografia inwestycji zagranicznych, Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  6. Dlaczego Polska. Plusy i minusy prowadzenia działalności gospodarczej w ocenie inwestorów. Raport, [2006], KPMG Sp. z o.o.
  7. Dunning J.H., [1993], Multinational Enterprises and the Global Economy, Addison-Wesley Publishing Company, New York.
  8. Gorynia M. (red. nauk.), [2005], Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, PWE, Warszawa.
  9. Hedlund G., Kverneland A., [December 18-20 1983], Are Establishments and Growth Strategies for Foreign Markets Changing?, Paper presented at 9th Conference of European International Business Academy, Oslo.
  10. Johanson J., Vahlne I.E., [1977], The Internationalization Process of the Firm: a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, "Journal of International Business Studies", 8(1).
  11. Kiura Y, [Summer 1989], Firm Specific Strategic Adventages and Foreign Direct Investment Behavior of Forms: The Case of Japanese Semi-conductor Firms, "Journal of International Business Studies".
  12. Lista 2000, [listopad 2005], "Rzeczpospolita".
  13. Lista 500, [2006], "Polityka" nr 16.
  14. Lista 500 (500 największych przedsiębiorstw w Polsce), [26 kwietnia 2006], "Rzeczpospolita".
  15. Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015, [27 czerwca 2006], Dokument przyjęty przez Radę Ministrów 27 czerwca 2006 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
  16. Terpstra V, Yu Ch., [1988], Determinants of Foreign Investment in US Advertising Agencies, "Journal of International Business Studies", Vol. 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu