BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gostomski Eugeniusz
Tytuł
Waga kultury
Źródło
Gazeta Bankowa, 2007, nr 50, s. 35-37
Słowa kluczowe
Banki spółdzielcze, Kultura organizacji, Konkurencyjność banków
Cooperative banks, Corporate culture, Banks' competitiveness
Uwagi
Zawiera rysunek: [1] Poziomy kultury organizacyjnej
Abstrakt
W dobie globalizacji i postępującej integracji rynków finansowych banki na świecie stoją przed poważnym dylematem. Banki spółdzielcze mają do wyboru dwie strategie – odejść od swego tradycyjnego spółdzielczego charakteru i upodobnić się do ukierunkowanych na generowanie zysku i wzrost wartości dla akcjonariuszy banków komercyjnych lub realizować strategię odróżniania się od swoich komercyjnych konkurentów poprzez stawianie w centrum działania spraw ekonomicznych i socjalnych swoich członków, co jest istotą idei spółdzielczości. Wydaje się, że ta pierwsza strategia gorzej zabezpieczałaby na dłuższą metę istnienie banków spółdzielczych jako konkurencyjnych i efektywnie działających na rynku instytucji finansowych. Bankom spółdzielczym, które z reguły są małymi przedsiębiorstwami i nie odnoszą korzyści z dużej skali działania, byłoby bowiem bardzo trudno konkurować pod względem rentowności z dużymi bankami komercyjnymi. Mają one jednak szansę dalszej egzystencji pod warunkiem zachowania swego spółdzielczego charakteru i konsekwentnego realizowania strategii dywersyfikacji. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0860-7613
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu