BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zwojewska Dorota
Tytuł
Badanie roli cech osobowości konsumentów w spostrzeganiu produktów innowacyjnych w świetle wyników badań ankietowych
Researching the Role of Consumers' Personality Traits in Perceiving Innovations on the Basis of Survey Findings
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Marketing : problemy teorii i praktyki marketingu (1), 2004, nr 1029, s. 162-179
Słowa kluczowe
Decyzje konsumenckie, Osobowość człowieka, Produkt, Psychologia konsumenta, Zachowania konsumenta, Badania ankietowe
Consumer decision, Human personality, Product, Consumer psychology, Consumer behaviour, Questionnaire survey
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawiono wyniki badań nad wpływem osobowości polskich konsumentów na decyzje zakupowe dotyczące produktów innowacyjnych. Badaniem zostały objęte 152 osoby. Celem przeprowadzonego badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy cechy osobowościowe konsumentów mogą mieć wpływ na skłonność do spostrzegania przez nich produktów innowacyjnych. Autor oparł się na cechach tj.: ekstrawersja, introwersja, ugodowość, nieustępliwość, skrupulatność, chaotyczność, stabilność, labilność emocjonalna, otwartość i zamkniętość na doświadczenia.

The survey findings concerning the role of consumers' personality traits in perceiving innovations is described in this article. The main purpose of this research is to find out if there is any correlation between consumers' personality traits and their penchant for buying innovations. 150 consumers are surveyed. Correlation and Canonical analysis are carried out in order to verify hypotheses. Received results confirm that personality traits have an impact on perceiving innovations, but it is not a strong impact. Conducted research shows that the more extravertic and more open to experience consumers are, the more often they take part in promotions of innovations than consumers who are less extravertic and less open to experience. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Foxall R.G., Goldsmith E.R., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  2. Kwarciak B., Grupa wirtualnie docelowa, „Modern Marketing” nr 9 (wrzesień), 2000, http://www.marketer.com.pl/index.php?pg=arta&magnr=200009&artnr=02.
  3. Mowen C.J., Consumer Behavior, Macmillan Publishing Company, New York 1993.
  4. Nosal Cz. Interpretacja zależności między zbiorem zmiennych w ramach modelu analizy koniecznej, [w:] Wielozmiennowe modele statystyczne w badaniach psychologicznych, red. J. Brzeziński, PWN, Warszawa-Poznań 1987.
  5. Nosal Cz., Psychologia decyzji kadrowych, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1999.
  6. Schiffman G.L., Kanuk Lazar L., Consumer Behavior, Prentice-Hall, Englewood Cliffis, New Jersey, 1987.
  7. Steenkamp E.M.J.B., Baumgartner H., The Role of Optimum Stimulation Level in Exploratory Consumer Behavior, „Journal of Consumer Research” vol. 19 (grudzień), 1992.
  8. Steenkamp A.M.J.B., ter Hofstede F., Wedel M., A Cross-national Investigation into the Individual and National Cultural Antecedents of Consumer Innovativeness, „Journal of Marketing” vol. 63 (kwiecień), 1999.
  9. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki – Psychologia ogólna (cz. 2), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0720
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu