- Autor
- Nowosadko Krzysztof
- Tytuł
- Zmiany w handlu detalicznym żywnością w Unii Europejskiej
Changes in the Retail Trade of Food in the European Union - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 983, t. 2, s. 113-120, bibliogr. 13 poz.
- Tytuł własny numeru
- Agrobiznes 2003 : jakość jako podstawowy instrument konkurencyjności w agrobiznesie
- Słowa kluczowe
- Handel detaliczny, Handel artykułami żywnościowymi, Hipermarkety
Retail trade, Food trade, Hypermarkets - Uwagi
- summ.
- Firma/Organizacja
- Unia Europejska (UE)
European Union (EU) - Abstrakt
- W artykule przedstawiono najważniejsze tendencje występujące w ostatnich latach w handlu detalicznym żywnością w krajach Unii Europejskiej. Szybkość i zakres zmian w handlu są różne w poszczególnych krajach UE, występują jednak pewne wspólne trendy, świadczące o uniwersalizacji i standaryzacji współczesnego handlu. Należą do nich: stały wzrost znaczenia handlu detalicznego w stosunku do handlu hurtowego, przesuwanie się siły w układzie gospodarczym od producentów do detalistów i konsumentów, zmiana znaczenia różnych form handlu detalicznego i przyspieszenie ich cyklu życia rynkowego, pogłębiająca się segmentacja rynku, nasilająca się koncentracja w handlu detalicznym, postępująca globalizacja i internacjonalizacja oraz wykorzystywanie najnowszych technologii, głównie elektronicznych.
Some trends are common in grocery retailing markets across UE countries. Food retailers gain more strength in comparison with producers and wholesalers. There are significant differences between grocery markets in European countries. Some markets are very concentrated (Norway), while other extremely fragmented (Italy, Greece and Poland). Globalisation is the dominant trend retailing all over the world. European grocery operators are developing genuinely global operations, especially Carrefour, Tesco and Ahold. They develop their business making alliances, mergers and acquisitions. E-retailing is the latest trend in food trade, and the worlds leading e-grocer by turnover is European chain Tesco. Covered trends haven't ended and will continue and change. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Dyskonty największą potęgą niemieckiego handlu. "Wiadomości Handlowe" 2002 nr 5, s. 36.
- Dytman M., Jerczyńska M. (1996): Handel detaliczny w krajach Unii Europejskiej. "Handel Wewnętrzny" nr 2, s. 56, 58.
- Jak Francję podbiły niemieckie sieci dyskontowe. "Wiadomości Handlowe" 2002 nr 6.
- Kałążna-Drewińska U., Iwankiewicz-Rak B., Marketing w handlu. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999, s. 186-187.
- McGurr P.T. (2002): The Largest Retail Firms: a Comarision of Asia-, Europe- and US- based retailers. "International Journal of Retail & Distribution Management" nr 3, s. 145.
- Ogólne bezpieczeństwo produktu i odpowiedzialność za produkt wadliwy, Broszura Centrum Informacji Europejskiej UKIE, http://www.rcie.zgora.pl.
- Perkins B. (2001): The European Retail Grocery Market Overview. "British Food Journal" nr 10, s. 744-748.
- Sławińska M. (2001): Procesy globalizacji a strategie internacjonalizacji w handlu detalicznym. "Marketing i Rynek" nr 4, s. 6-7.
- Stensrud J. (1999): Food Retailing in Europe. "Statistics in Focus" nr 29, s. 1-6.
- Struktura handlu spożywczego w Niemczech. "Wiadomości Handlowe" 2002 nr 5, s. 35.
- Strużycki M. (1999): Partnerstwo rynkowe przemysłu i handlu w procesach globalizacji. "Handel Wewnętrzny" nr 6, s. 3.
- Uusitalo O. (2001): Consumer Perception of Grocery Retail Formats and Brands. "International Journal of Retail & Distribution Management" nr 5, s. 214.
- Wrigley N. (2002): The Landscape of Pan-European Food Retail Consolidation. "International Journal of Retail & Distribution Management" nr 2, s. 83.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
- Język
- pol