- Autor
- Wrońska Elżbieta Maria
- Tytuł
- Tworzenie wartości dla akcjonariuszy jako strategiczny wymóg przewagi konkurencyjnej
Creation of Shareholders Value as the Strategic Requirement of the Competitive Prevalence - Źródło
- Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2002, vol. 36, s. 195-212, bibliogr. 42 poz.
- Słowa kluczowe
- Tworzenie wartości, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wartość akcji, Przegląd literatury, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Spółki akcyjne, Wartość przedsiębiorstwa
Value creation, Enterprise management, Share value, Literature review, Value Based Management (VBM), Competitive advantage, Joint stock companies, Enterprise value - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Z finansowego punktu widzenia wartość przedsiębiorstwa jest utożsamiana z wartością dla akcjonariuszy. Dążenie do tworzenia wartości na rzecz akcjonariuszy, zgodnie z teorią stakeholders (dążenie do równoważenia interesów wszystkich podmiotów związanych z przedsiębiorstwem), jest najlepszą drogą służenia całemu otoczeniu. Treścią tych działań jest koncentracja na czynnikach pozytywnie związanych z wartością oraz eliminowaniu tych działań, które nie powodują wzrostu wartości lub niszczą ją. Przyjęte mierniki wartości dla akcjonariuszy, oparte na czynnikach wartości, powinne stanowić szkielet kompleksowego systemu zarządzania. Mierniki te powinne zapewnić jednolite spojrzenie na przedsiębiorstwo oraz na podejmowane działania, zapewnić efektywne działania związane z tworzeniem korzyści dla akcjonariuszy i dla wszystkich podmiotów związanych z przedsiębiorstwem.
Changes in the environment conditions are the reason why the hitherto existing principles and conceptions of management stop being adequate. The adaptation of the systems of management in new conditions consists in searching for a such a construction that will enable a quick reaction to the stimuli from the outside. It is believed that in the face of changes in the environment companies should strive to secure the value for the client, which should be equal with the creation of the added value of an enterprise. Striving for creation of the added value is another way to describe the obtaining and maintaining the competitive prevalence. The enterprise which want to create their added value have to possess competitive prevalence, and thus to have at their disposal the abilities to gain clients as well as the ability to function over a long period. Therefore, one can state that the ability to create the company's value reflects the fact of having competitive prevalence. For shareholders, the created value is the reward for satisfying the claims of all other subjects involved in running a company - furnishers, workers, obliges, local community and government. It is enough then, to concentrate on the shareholders value, since it reflects the creation of the company's value and satisfying the aspirations of all the sides interested. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Cytowane przez
- ISSN
- 0459-9586
- Język
- pol