BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sysło Małgorzata
Tytuł
Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Quality Costs in Management
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Finanse Bankowość Rachunkowość (1), 2004, nr 1012, s. 325-335, bibliografia 13 poz.
Słowa kluczowe
Koszty kontroli jakości, Zarządzanie kosztami, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Zarządzanie przez jakość
Quality control cost, Costs management, Enterprise management, Total Quality Management (TQM)
Uwagi
summ.
Abstrakt
W dobie globalizacji, narastającej konkurencji i wzrostu wymagań klienta, przedsiębiorstwa chcące przetrwać na rynku muszą dostarczać produkty konkurencyjne pod względem jakości. Wszystko to powoduje że jakość stała się elementem strategii przedsiębiorstwa. Artykuł omawia koszty związane z osiągnięciem tej jakości, strukturę kosztów jakości oraz rachunek tych kosztów.

Nowadays quality management considering quality costs is the base element in enterprise strategy. Companies which want to run their business on the global market have to make high quality products in good prices. The term "quality cost" describes all costs incurred in achieving quality. Quality costs include prevention costs, appraisal costs, internal and external failure and lost opportunity. The important tools of quality costs management are quality cost accounting and analysis. Quality costs could be an instrument for supporting managerial decisions. Companies should minimise total amount of quality costs and at the same time optimise their structure by increasing prevention and appraisal costs and decreasing internal and external failure.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Chabiera J. i in., Zarządzanie jakością, CIM, Warszawa 2000.
  2. Ciechan-Kujawa M., Koszty i zyski jakości w działalności przedsiębiorstw, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2001, nr 5.
  3. Dahlgaard J.J. i ¡n.. Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2001.
  4. Gabrusewicz W., Kamela-Sowinska A., Poetsche H., Rachunkowość zarządcza, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
  5. Juran J.M., Gryna P.M., Jakość. Projektowanie - analiza, WNT, Warszawa 1974, podane za S. Sojak, Termin - koszty jakości w literaturze ekonomicznej, Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej SKwP, Warszawa 1981, Tom V.
  6. Karaszewski R., Total Quality Management, Dom Organizatora, Toruń 2001.
  7. Lewandowski J., Zarządzanie jakością. Jakość, ergonomia, bezpieczeństwo pracy, ochrona środowiska, Wydawnictwo Marcus, Łódź 1998.
  8. Rachunek kosztów jakości. Poradnik dla przedsiębiorstw przemysłowych, Ośrodek Badań Jakości Wyrobów Przemysłowych ZETOM, Warszawa 1989.
  9. Skrzypek E., Efektywność działań w TQM. Koszty jakości, "Problemy jakości" 1999, nr 7.
  10. www.czasopismologistyka.pl.
  11. www.econ.law.edu.pl/wawak3.html.
  12. www.wizard.ae.krakow.pl.
  13. Zarządzanie jakością. Wybrane zagadnienia, red. W. Nierzwicki, ODDK, Gdańsk 1999.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0704
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu