BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gulski Bogusław
Tytuł
Przebieg i rezultaty restrukturyzacji działalności marketingowej w polskich przedsiębiorstwach
The Course and Results of Restructurisation of the Marketing Activities in Polish Firms
Źródło
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2002, vol. 36, s. 115-132, rys., bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Restrukturyzacja przedsiębiorstw, Rola marketingu w przedsiębiorstwie, Zarządzanie marketingowe, Strategia marketingowa, Marketing-mix
Restructuring of enterprises, Role of marketing in the enterprise, Marketing management, Marketing strategy, Marketing-mix
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autor przedstawił wyniki badań obrazujących proces restrukturyzacji obszaru marketingu w przedsiębiorstwach. Rozpoczął od przedstawienia sytuacji przed restrukturyzacją, po czym przedstawił zmiany jakie proces restrukturyzacji marketingu wywołał m.in. w: obszarze segmentów rynkowych, produktach, metodach promocji, przychodach, konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zdaniem autora, przedstawione wyniki badań pokazują mało optymistyczny obraz restrukturyzacji marketingu w przedsiębiorstwach. Na taką sytuację wpłynęło m.in. podejmowanie procesów restrukturyzacyjnych zwykle pod wpływem presji z zewnątrz, brak istotnej zmiany orientacji przedsiębiorstw w kierunku orientacji marketingowej, utożsamianie restrukturyzacji w obszarze marketingu z tworzeniem komórki marketingowej. Autor dostrzegł jednak i pozytywną cechę, a mianowicie przekonanie o ważności i zarazem potrzebie marketingu w przedsiębiorstwie.

The results of investigations presented in this article show a far from being optimistic picture of restructurisation of the marketing area in the studied firms. Several factors contribute to such a situation: 1) undertaking restructurisation usually under the pressure of outer factors, 2) failure to significantly change firms' orientation towards marketing, 3)lack of far-going changes - we can observe quantitative rather than qualitative changes. One of the most favourable phenomena is the growing conviction about both the importance and the need of marketing in a firm. This line of proceeding that led to the described changes can be considered reactive and keeping-up and sometimes even passive behaviour. In the course of introducing changes in the marketing area in the investigated firms there were no step, innovative changes that were obviously possible to attain. On the contrary, it seems that these firms were guided by observation of other firms, by common knowledge or even intuition. Surely, these are not efficient instruments of managing a contemporary company, especially when one takes into consideration the introductory remarks of P. Drucker. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0459-9586
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu