BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Polski Jan
Tytuł
Kultura gospodarcza w układach lokalnych
Economic Culture in the Local Context
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1124, s. 293-301, bibliogr. 6 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Rozwój lokalny, Rozwój regionalny, Gmina, Polityka gospodarcza gminy
Local development, Regional development, District, Economic policy district
Uwagi
summ.
Abstrakt
Omówiono istotę kultury gospodarczej, jej ważniejsze elementy w rozwoju gminy. Przedstawiono kulturę gospodarczą w kontekście celu strategicznego i operacyjnego gminy, jej znaczenie instrumentalne oraz udział takiej kultury w szkolnictwie.

Intensive transformations in Poland, preparation and Poland's accession to the European Union and general opening of our country towards the world are factors precipitated the process of thorough transformations in the sphere of consciousness and style of life, social and institutional structures in economic and civilization context. This process is still continued. Economic culture is important or the most important element of those transformations. Thus far this term has been used rarely in science and socio-economic policy. According to the author, it is necessary to define the essence and extent of its meaning. Nowadays one should define the term of economic culture in the following ways: 1) as a whole of achieved material and mental property of inhabitants at a given area (e.g. community or gmina), in the sphere of every economic activity; 2) as achieved level of skills in management and support of economic development; 3) as a level of intellectual development being of great relevance for the economy. Economic culture in not identical with the achieved level of socio-economic development. It does not include the state of ownership or gminas' or other areas' level of well-being. Nevertheless it is the most important component of socio-economic resources and simultaneously the factor of development and structural transformations. According to the author it is a needed term as a tool of policy in every territorial dimension. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Encyklopedia Unii Europejskiej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.
  2. Frankowski Z., Rozwój marketingu terytorialnego - dylematy, [w:] Człowiek i Środowisko. Marketing w gminach nr 2 (21), IGPiK Warszawa 1997.
  3. Markowski T. (red.), Marketing terytorialny, T. CXIIKPZK PAN, PAN, Warszawa 2002.
  4. Polski J., System marketingu regionalnego województwa podlaskiego, [w:] Podlasie - dekada szansy, red. A. F. Bocian, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.
  5. Słownik współczesnego języka polskiego, tom l, Przegląd Reader's Digest, Kultura II.
  6. Założenia Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, Ministerstwo Gospodarki i Pracy RP, Warszawa 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu