- Autor
- Burlita Augustyna
- Tytuł
- Częstotliwość i determinanty uczestnictwa w wybranych formach kultury (wyniki badań)
Frequency and determinants for participation in selected forms of culture (research results) - Źródło
- Handel Wewnętrzny, 2007, nr 3, s. 46-52
- Słowa kluczowe
- Badania ankietowe, Czas wolny, Uczestnictwo w kulturze, Kultura
Questionnaire survey, Leisure time, Participation in culture, Culture - Abstrakt
- Z badań autorki wynika, że w ostatnich kilkunastu latach zmalało uczestnictwo Polaków w imprezach kulturalnych jako jednego ze sposobów wykorzystania czasu wolnego. Złożyło się na to wiele przyczyn, w tym głównie komercjalizacja sfery kultury, ograniczenie dostępu do kultury finansowanej z funduszu konsumpcji zbiorowej oraz postępujący proces globalizacji wartości kulturalnych, a zwłaszcza coraz silniejsze oddziaływanie międzynarodowej komercyjnej kultury masowej, czemu sprzyjają m.in. rozwój technologiczny, otwartość granic oraz moda na przejmowanie zachodnich wzorców zachowań i konsumpcji przez polskich konsumentów, twierdzi autorka. Jednocześnie znaczna część gospodarstw z uwagi na pogarszającą się ich kondycję materialną była zmuszona do ograniczenia niektórych swoich wydatków, a wydatki na kulturę należały do tych, z których rezygnowano najczęściej.
In last time fall participate in culture by inhabitants in Poland like one of the ways spend leisure time. It was result of many reasons, like commercialization of culture, reduction of access to culture financing by collective consumption fund and process of globalization cultural values, particular influence international commercial mass culture. At the same time fall expenses of households for a culture because make worse a material condition many of them. In the article are present some of results researches inhabitants of Szczecin on the subject of frequency and determinants participation in some kinds of culture (a theatrical spectacle, opera, operetta, concert), preferences related to kind of cultural performances and repertory and sources of information about the cultural program. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
-
- M. Bombol, A. Dąbrowska, Czas wolny. Konsument. Rynek. Marketing., Wydawnictwo KALiber, Warszawa 2003, s. 146.
- Budżet czasu ludności 1.06.2003-31.05.2004, GUS, Warszawa 2005.
- A. Burlita, J. Witek, Poziom życia mieszkańców regionu zachodniopomorskiego - raport z badań, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2002 (maszynopis powielony).
- A. Burlita, J. Witek, Raport z badań na temat uczestnictwa mieszkańców Szczecina i okolic w wybranych formach kultury, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2004, maszynopis powielony.
- M. Falkowska, Czas wolny i orientacje kulturalne Polaków, w: O stylach życia Polaków, CBOS, Warszawa 1997, s. 203-208.
- M. Filipiak, Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002, s. 14-20.
- M. Golka, Rynek a komercjalizacja kultury, w: Komercjalizacja w kulturze: szansę i zagrożenia, pod red. M. Golinowskiej, Instytut Kultury, Warszawa 1992, s. 49-50.
- P. Henzler, Hej ho, hej ho, na odpoczynek by się szło (www.pracuj.pl z czerwca 2006 r.).
- How European Spend Their Time. Every Day Life Women and Men, Data 1998-2002 (www.epp.eurostat.cec.eu.int, s. 84-86).
- J. Szczepański, Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa 1981, s. 120.
- Tendencje rozwoju konsumpcji. Postulaty i uwarunkowania, pod red. M. Pohorillego, PWE, Warszawa 1982, s. 209.
- E. Wnuk-Lipiński, Praca i wypoczynek w budżecie czasu, Ossolineum, Wrocław 1972, s. 53-55.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0438-5403
- Język
- pol






