BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pokorska Barbara
Tytuł
Strategie marketingowe w niszach rynkowych (na przykładzie firm franchisingowych)
Marketing strategies in market niches (on the example of franchsing firms)
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2007, nr 4-5, s. 90-99
Słowa kluczowe
Franchising, Strategia marketingowa, Nisza rynkowa, Rozwój przedsiębiorstwa
Franchising, Marketing strategy, Market niche, Enterprise development
Abstrakt
Należy stwierdzić, że coraz więcej przedsiębiorstw skłania się ku obsłudze nisz rynkowych. Wzrost zainteresowania niszami rynkowymi następuje wraz z „odkrywaniem" nowych wąskich grup nabywców szukających ściśle określonych korzyści. Początkowo zainteresowanie niszami rynkowymi było domeną firm małych, które w ten sposób chciały uniknąć bezpośredniego konkurowania z większymi przedsiębiorstwami, niezainteresowanymi obsługą niezbyt pojemnych rynków. Obecnie, o czym świadczą liczne przykłady, sytuacja się zmienia gdyż nisze stają się przedmiotem zainteresowania dużych firm, które działanie w nich traktują jako jedną ze strategii rozwoju. Duże firmy z racji swoich możliwości finansowych mogą szybko zmieniać kierunki swojego działania, wybierać inne/nowe segmenty, gdyż ich zdolność strategicznego manewru jest znacznie większa niż przedsiębiorstwa wąsko wyspecjalizowanego. Duże firmy bardzo często nie tylko wybierają rynki, lecz także je tworzą. (abstrakt oryginalny)

In her study, the author discusses the premises for enterprises' operation in market niches; as the leading ones there are singled out the changes occurring in consumer behaviours, and as the result thereof there are discussed challenges faced by the enterprises operating in market niches. There is also carried out description of the basic strategies and their various options being chosen by the enterprises depending on the scale and specificity of their operation. Additionally, there are presented the strategies used by the enterprises specific for one niche being serviced (strategies of a specialist knowledge and those of market specialists) as well as many market niches (strategies of differentiation based on product diversification and specialisation, price, customer service, communication with the customer and distribution channels). Exemplifications of general consideration of the conditions that cause selection of strategies for actions adequate to the serviced market segment are analyses of the selected activities of major enterprises. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. L. Garbarski, Zrozumieć nabywcę, PWE, Warszawa 1994.
  2. H. Jarecki, Elita biznesu w Polsce, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2002.
  3. Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994, s. 242.
  4. B. Pilarczyk, M. Slawińska, H. Mruk, Strategia marketingowa przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001.
  5. J. Sawicki, Handel detaliczny w 2010 r., "Marketing i Rynek" 2006, nr 2.
  6. D. Siemianiako, Strategia niszy rynkowej. Nisza funkcji i nisza cech na kle podstawowych strategu funkcjonowania przedsiębiorstw, "Marketing Serwis" 1997, nr 12.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu