BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mazurek-Kucharska Beata
Tytuł
Percepcja czasu przyszłego i otwartość na nowe doświadczenie jako psychologiczne wymiary zarządzania wiedzą
Future Time Perspective and Openness to Experience as Psychological Dimensions of Knowledge Management
Źródło
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów : problemy, innowacje, projekty, 2007, nr 1 (5), s. 77-92, bibliogr. 32 poz.
Education of Economists and Managers : problems, innovations, projects
Słowa kluczowe
Zarządzanie wiedzą, Psychologiczne aspekty zarządzania, Kapitał ludzki, Percepcja
Knowledge management, Psychological aspects of management, Human capital, Perception
Uwagi
summ.
Abstrakt
Problematyka zarządzania wiedzą jest zagadnieniem, które coraz częściej jest przedmiotem badań interdyscyplinarnych. W artykule omówiono dwa wybrane psychologiczne wymiary: percepcję czasu przyszłego (Future Time Perspective – FTP) i otwartość na nowe doświadczenia (Opennes to Experience – OE) jako czynniki efektywnego zarządzania wiedzą. Percepcja czasu przyszłego to czynnik związany z procesem planowania, antycypacji i przewidywania skutków działań, określonych w perspektywie szacowania ryzyka oraz wartościowania działań i użyteczności wiedzy. Otwartość na doświadczenia to czynnik związany z motywacją do poznawania świata, zdobywania doświadczeń i kreatywnego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.

The paper presents the results of interdiscipline discussion concerning two psychological dimensions: Future Time Perspective - FTP and Openness to Experience - OE as a psychological aspects of knowledge management. Future Time Perspective is an important factor of cognition, planning and subjective organization of present and future time management. Dimensions of FTP are presented in the context of self -knowledge and knowledge management. Openness to Experience is presented and analyzed as one of personality's aspects of cognition and management of knowledge. Discussion is an introduction to psychological and managerial investigations concerning psychological attributes of knowledge and knowledge management in modern business. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Beach L. R. Image theory: Decision making In persona land organizational context, Wiley New York 1990.
  2. A. Cabrera, W. C. Collins, J. F. Salgado, Determinants of individual engagement in knowledge sharing, "International Journal of Human Resource Management", February 2006, Vol. 17 Issue 2.
  3. Chamorro-Premuzic T., Furnham A., Ackerman P.L., Ability and personality correlates of general knowledge, "Personality & Individual Differences" August 2006, Vol. 41 Issue 3.
  4. Chlewiński Z., Kształtowanie się umiejętności poznawczych. Identyfikacja pojęć, PWN, Warszawa 1991.
  5. Cress U., Kimmerle U., Hesse F. W., Communication Research, Information Exchange With Shared Databases as a Social Dilemma: The Effect of Metaknowledge, "Bonus Systems, and Costs" October 2006, Vol. 33 Issue 5.
  6. Dueck G., Views of knowledge are human views, "IBM Systems Journal", 2001, Vol. 40 Issue 4.
  7. Feinstein O. N., Use of Evaluations and the Evaluation of their Use, "Evaluation" October 2002, Vol. 8 Issue 4.
  8. Fredrickson B. L., Losada M. F., Positive Affect and the Complex Dynamics of Human Flourishing, "American Psychologist" October 2005, Vol. 60 Issue 7.
  9. Gee-Woo B., Zmud R. W., Young-Gul K., Jae-Nam L., Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social - psychological forces, and organizational climate, "MIS Quarterly" March 2005, Vol. 29 Issue 1.
  10. Goodstein L.D., Lanyon R.I., Applications of personality assessment to the workplace: A review, "Journal of Business & Psychology" Spring 1999, Vol. 13 Issue 3.
  11. Huysman M., Wulf V., IT to support knowledge sharing in communities, towards a social capital analysis, "Journal of Information Technology (Palgrave Macmillan)" February 2006, Vol. 21 Issue 1.
  12. Karniol R., M. Ross, The motivational impact of temporal focus: thinking abort the future and the past, "Annual Review of Psychology" 1996, 47.
  13. Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, PWN, Warszawa 1982.
  14. Kumar S., Thondikulam G., Knowledge management in a collaborative business framework, "Information Knowledge Systems Management" 2005-2006, Vol. S Issue 3.
  15. Lievens F., De Fruyt F., Van Dam K., Assessors' use of personality traits in descriptions of assessment centre candidates: A five-factor model perspective, "Journal of Occupational & Organizational Psychology" December 2001, Vol. 74 Issue 5.
  16. Lewin K., Defining the field of the given time, "Psychological Review" 1943, 50.
  17. Locke E. A., Latam G.P., A theory of goal setting and task performance, Englewood Clifts, New York 1990.
  18. Maruszewski M., Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP, Gdańsk 2001.
  19. Matczak A., Diagnoza intelektu, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1994.
  20. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, ACADEMICA i Wydawnictwo Naukowe PAN, Warszawa 2006.
  21. Nijhuis J., Segers M., Gijselaers W., The interplay of perceptions of the learning environment, personality and learning strategies: a study amongst International Business Studies students, "Studies in Higher Education" February 2007, Vol. 32 Issue 1.
  22. Nonaka I., Takeuchi H.,A theory of organizational knowledge creation, "International Journal of Technology Management" 1996, Vol. 11 Issue 7/8.
  23. Nonaka I., Peltokorpi V., Tomae H., Strategic knowledge creation: the case of Hamamatsu Photonics, "International Journal of Technology Management" 2005, Vol. 30 Issue 3/4.
  24. Osobowość - orientacja temporalna, red. W. Łukaszewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1983.
  25. Probst G., Raub S., Rombardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  26. Rasmussen L. B., Wangel A., Work in the virtual enterprise - creating identities, building trust, and sharing knowledge, "Artificial Intelligence & Society" Jan 2007, Vol. 21 Issue 1/2.
  27. Richmond W., Trust Me, Trust Me Not, "Communication Arts" May/June 2006, Vol. 48 Issue 2.
  28. Rotter J. , Generalized expectancies for internal versus external control of reinformcement, "Psychological Monographs" 1966, 60, 1.
  29. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk 2000.
  30. Swanson T., Information Literacy, Personal Epistemology, and Knowledge Construction: Potential and Possibilities, "College & Undergraduate Libraries" 2006, Vol. 13 Issue 3.
  31. Trommsdorff , Future orientation and socialization, "International Journal of Psychology" November 1983, Vol. 18 Issue 5.
  32. Zaleski Z., Motywacyjna funkcja celów w działalności człowieka, KUL, Lublin 1987.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1734-087X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu