BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Koba Lucyna
Tytuł
Teoria cyklu życia produktu - prawda czy fałsz?
Źródło
Marketing i Rynek, 2006, nr 6, s. 15-21
Słowa kluczowe
Cykl życia produktu, Produkt na rynku, Zarządzanie produktem, Teoria rynku
Product life cycle, Product on the market, Product management, Market theory
Abstrakt
Teoria cyklu życia produktu przeżyła szczególnie burzliwą dyskusje na swój temat w prasie branżowej w latach 70. i 80. Kolejni badacze rozwijali koncepcję cyklu życia produktu jako narzędzia do zarządzania produktami firmy (Buzzel, Luck, Catry i Chevalier, Wasson, Doyle, Michael, Dodge i Rink, Kotler), narzędzia do planowania strategicznego (Smallwood), narzędzia finansowego (Fox, White i Oswald, Savich i Thompson, Simon), narzędzia dla handlu detalicznego (Davidson, Bates i Bass), narzędzia dla sprzedaży (Berenson, Rink), narzędzia dla handlu zagranicznego (Wells) oraz jako narzędzia łączącego produkcję z marketingiem (Hayes i Wheelright). Po kilku próbach empirycznego potwierdzenia tej teorii okazało się, że badacze natykają się na wiele wątpliwości związanych z jej praktycznym wykorzystaniem. Wyniki poszczególnych badań są bardzo rozbieżne, a praktycy wykorzystują tę koncepcję do zarządzania produktami firmy w bardzo niewielkim stopniu przy czym znają ją bardzo dobrze w teorii. Już w latach 70. zaczęły się pojawiać wątpliwości co do prawdziwości koncepcji cyklu życia produktu i jej użyteczności. Na łamach prasy naukowej rozgorzała polemika pomiędzy zwolennikami teorii, jej przeciwnikami oraz autorami alternatywnych teorii wywodzących się z koncepcji cyklu życia produktu. Jak się jednak szybko okazało, rozwiązanie jednych problemów rodzi następne i jak dotąd nie doczekaliśmy się teorii odpowiadającej na wszystkie pytania. Rzeczywistość jest na tyle skomplikowana, że każda z koncepcji opisuje jedynie jej fragment. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie problemów związanych z praktycznym wykorzystaniem teorii cyklu życia produktu oraz próba oszacowania jego użyteczności w zarządzaniu portfelem produktów firmy. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. J. Altkorn, T. Kramer, Leksykon Marketingu, PWE, Warszawa 1998, s. 115.
  2. O.S. Day, The Product Life Cycle: Analysis and Applications Issues, "Journal of Marketing" 1981, Fall.
  3. N.K. Dhalla, S. Yuspeh, Forget the Product Life Cycle Concept!, "Harvard Business Review" 1976, January-February.
  4. B.E. Enis, R. La Grace, A.E. Prell, Extending the Product Life Cycle, "Business Horizons" 1977, June.
  5. M. Lambkin, G.S. Day, Evolutionary Process in Competitive Market: Beyond the Product Life Cycle, "Journal of Marketing" 1989, July.
  6. D. Mercer, Death of the Product Life Cycle, "The NCT Pubücations" 1993, September.
  7. K. Obłój, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 1998, s. 78.
  8. R. Polli, V. Cook, Validity of the Product Life Cycle, "The Journal of Business" 1969, October.
  9. W. Qualls, R.W. Olshavsky, R.E. Michaels, Shortening the Producl Life Cycle - An Empirical Test, "Journal of Marketing" 1981, Fall.
  10. J.E. Swan, D.R. Rink, Fitting Market Strategy to Varying Product Life Cycle, "Business Horizons" 1982, January-February.
  11. G.J. Tellis, M.C. Crawford, An Evolutionary Approach to Product Growth Tkeory,"Journal of Marketing" 1981, Fall.
  12. R.A. Thietart, R. Vivas, An Empirical Investigation of Success Strategies for Business Along the Product Life Cycle, "Management Science" 1984, December.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu