BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bratnicki Mariusz, Austen Agata
Tytuł
Celowość zastosowania koncepcji opcji realnych w działalności przedsiębiorczej
Functionality of Using Real Options Concept in Enterprising Activity
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1104, s. 230-237, bibliogr. 26 poz.
Tytuł własny numeru
Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : celowość, skuteczność, efektywność
Słowa kluczowe
Organizacje uczące się, Opcje rzeczywiste, Teorie zarządzania
Learning organisations, Real options, Management theories
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autorzy rozpoczęli od wyjaśnienia czym jest koncepcja opcji realnych oraz natura rozumowania kategoriami opcji realnych. W dalszej części omówili warunki, w jakich można uzyskać korzyści ze stosowania opcji realny. Na zakończenie przedstawili, jak wykorzystać koncepcję opcji realnych w przedsiębiorstwach uczących się. Zdaniem autorów, umiejętne wykorzystanie logiki opcji realnych pozwala orientować przedsiębiorczość organizacyjną, uświadamia potrzebę organizacyjnego uczenia się, pozwala na lepsze działanie po odniesionych sukcesach i po poniesionych porażkach.

Creating successful ventures requires both achieving strategic flexibility and making change in perceiving uncertainty. Consequently with the venture growth it is followed by the process of learning that enables individuals to recognize new opportunities which couldn't have been foreseen before. Yet, intelligent responding to the changes of environment causes a number of difficulties. These barriers in achieving effective entrepreneurial process can be mitigated by using real options reasoning, which is the key concept for further analysis. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adner R., Levinthal D.A., What Is Not a Real Option: Considering Boundaries for the Application of Real Option to Business Strategy, "Academy of Management Review" 2004 nr 29, s.74-85.
  2. Ahuja G., i Katila R., Where do Resources Come From! The Role of Idiosyncratic Situations, "Strategic Management Journal" 2004 nr 25, s. 887-907.
  3. Bowman E.H., Hurry D., Strategy Through Options Lens: An Integrated View of Resource Investments and the Incremental - Choice Process, "Academy of Management Review" 1993 nr l8, s. 760-782.
  4. Bratnicki M., Austen A., Metodologiczne problemy badania przedsiębiorczej porażki z perspektywy opcji realnych, [w:] Współczesna konkurencja i wielopłaszczyznowe przewagi strategiczne - problemy i polskie wyzwania, Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2005, s. 17-30.
  5. Bratnicki M., Austen A., Gabryś B., How to Become а Serial Entrepreneur: Learning by Failure and Real Options Reasoning as Drivers of Entrepreneurial Success, referat przedstawiony na corocznej konferncji "Research in Entrepreneurship and Small Business", Neapol 2005.
  6. Choi V.R., Shanley M.T., A New Venture's Honeymoon Period: Knowledge, Resources and Real Options Reasoning, "Academy of Management Proceedings" 2000.
  7. Dutta O.K., Crossan M.M., The Nature of Entrepreneurial Opportunities: Understanding the Process Using the 41 Organizational Learning Framework, "Entrepreneurship Theory & Practice" 2005 nr 29, s. 425-449.^ Dutta O.K., Thornhill S., A Sensemaking-sensegiving Perspective on the Evolution of Growth Intentions in Entrepreneurial Firm, referat przedstawiony na corocznej konferencji "American Academy of Management", Honolulu 2005.
  8. Eisenhardt K.M., Martin J.A., Dynamic Capabilities: What Are They?, "Strategic Management Journal" 2000 nr 21, s. 1105-1121.
  9. Fry A., The Post-It Note: An Entrepreneurial Success, "SAM Advanced Management Journal" 1987, Summer, 4-9.
  10. Hargadon A., How Breakthroughs Happen: The Surprising True About How Companies Innovate, Harvard Business School Press, Boston 2003.
  11. Holcomb, T.R., Holmes R.M., Bridging Competing Views of Finn Success: Toward an Integrated Theory of Effectiveness and Survival, referat przedstawiony na corocznej konferencji "Academy of Management", Honolulu, 2005.
  12. Ireland R.D., Miller C.C. i Coombs E.J. Real Options, Entrepreneurial Opportunities and Intuition: is There a Relationship"? paper presented at annual meeting of "Strategic Management Society", Paris 2002.
  13. Jackson S.E., Hitt M.A., Denisi A., Managing Knowledge for Sustained Competitive Advantage, Jossey-Bass, San Francisco 2003.
  14. Janney J.J., Dess G.G., Can Real-Options Analysis Improve Decision-Making? Promises and Pitfalls, "The Academy of Management Executive" 2004 nr 18, s. 60-75.
  15. Keil T., McGrath R.G., Tukiainen T., Real Options Reasoning and the Management of Uncertain Ventures: An Exploratory Analysis, referat przedstawiony na corocznej konferencji "Academy of Management, Honolulu 2005.
  16. Kogut В., Kulatilaka N., Capabilities as Real Options, "Organization Science" 2001 nr 12, s. 744-758.
  17. Kogut В., Kulatilaka N., Real Option Pricing and Organizations: The Contingent Risks of Extended Theoretical Domains, "Academy of Management Review" 2004 nr 29, s. 102-110.
  18. March J.G., Weil T., On Leadership, Blackwell Publishing, Malden-Oxford-Carlton 2005.
  19. McGrath R.G., Falling Forward: Real Options Reasoning and Entrepreneurial Failure, "Academy of Management Review" 1999 nr 24, s. 13-30.^ McGrath R.G., Entrepreneurship, Small Finns and Wealth Creation: a Framework Using Real Options Reasoning, [w:] Handbook of Strategy and Management, 299-325, red. A. Pettigrew, H. Thomas, R. Whittinghton, Sage Publications, London-Thousand Oaks-New Delhi 2002.
  20. McGrath R.G., Ferrier W.J., Mendelow A.L., Real Option as Engines of Choice and Heterogeneity, "Academy of Management Review" 2004 nr 29, s. 86-101.
  21. Piao M., Competing or Reinforcing: A Reexamination of the Relationship Between Exploitation and Exploration, referat przedstawiony na corocznej konferencji "Strategic Management Society", Orlando 2005.
  22. Sathe V., Corporate Entrepreneurship. Top Managers and New Business Creation, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
  23. Shane S., A General Theory of Entrepreneurship. The Individual - Opportunity Nexus, Edward Elgar, Cheltenham-Northampton 2003.
  24. Stevenson H.H., Jarillo J., A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management, "Strategic Management Journal" 1990 nr 11, s. 17-27.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu